Kur'an ve Sünnet
   
 
  ALLAH CC EL SIFATI

 Rabbı ona şöyle demişti: "Ey İblîs! Ellerimle yarattığım insana secde etmekten seni alıkoyan nedir? Büyüklük mü tasladın, yoksa yücelerden mi oldun"? (Sad/75)

 

«Hayır, Allah'ın, iki eli de açıktır (Mâide, 64)

 

Meselâ; şefaatle ilgili hadiste: «Ey Âdem, sen insanlığın atasısın; Allah kendi eliyle seni yarattı»( Buhari, Enbiya, 3; Müslim, Kader, 15 ) buyurmaktadır )

 

 

Müttefekun aleyh olan bir hadiste: «Ey Mûsâ, Allah kendisine, hitap edip konuşmak için seni seçti ve sana eliyle levhaları yazdı». Bir rivayette ise: «Tevrat'ı sana kendi eliyle yazdı (Buhari, Kader, 11; Müslim, Kader 13; îbn Mâce, Mukaddime. Buyrulmaktadır )

 

Müslim'in Sahih'inde ise şöyle denilmektedir: «Allah velilerinin kerametini kendi eliyle Adn cennetine dikti (Beyhaki'nin naklettiği hadisler ve görüşler için bk. el-Esmâ ve's Sıfât, Beyrut (tarihsiz), s. 399-421. )

 

Yine bir hadiste şöyle buyurulmaktadır: «Kıyamet günü yeryüzü bir somun ekmek gibi olur. Allah cennet ehline ikram etmek üzere onu avucunda evirip çevirir. Tıpkı sizden birinizin bazlamasını (tandıra koyup pişinceye kadar) evirip çevirdiği gibi (Buharı, Rikak, 44; Müslim, Sıfatü'l-Münâfikin, 30 )

 

Beyhakî bu arada şu aşağıdaki hadisleri de zikreder: «İş, benim elimdedir (Ebû Dâvûd, Edeb, 169 )

 

«İyilik senin ellerinindir (Buhâri, Enbiya, 7; Müslim, İman, 379)

 

Muhammed'in canı elinde olana yemin ederim ki Allah, gündüz günah işleyenin tevbesini kabul etmek için gece elini açıp uzatır. Gece günah işleyenin tevbesini kabul etmek için de gündüz elini açıp uzatır (İbn Hanbel, IV/395 )

 

«Adalet sahibi kimseler, Allah'ın yanında, nurdan minberler üzerinde Rahman'ın sağındadırlar. Allah'ın her iki eli de sağdır (Müslim, İmare, 18)

 

Kıyamet günü Allah gökleri katlar ve onları sağ eline aldıktan sonra şöyle der: Hükümdar benim, hanı o zalim hükümdarlar? Hani böbürlenenler? Sonra da yerleri sol eline katlar ve şöyle der: Hükümdar benim, hani o zalim hükümdarlar? Hani o böbürlenenler (Müslim, Mûnâfikûn, 24; Ebû Dâvûd, Sünnet, 19)

 

Gökleri ve yeri yarattığından bu yana neler infak ettiğini görmediniz mi? Ama bütün bunlar sağ elindekinden bir şey eksiltmiş değildir. Arş'ı da su üzeredir. Diğer elinde ise mizan vardır ve bir aşağı iner, bir yukarı çıkar(Tirmizî, Tefsir sûre, 5/3; İbn Mâce, Mukaddime, 13)

 

Allah u Teala ilk olarak  kalemi yaratmış ve onu sağ eliyle alıp tutmuştur Onun her iki elide sağdır (İbn Ebi Asım es süne (No :106 ) Acurri eş Şeria (sh 175)  ve diğerleri  İbn Ömer r a hadis sahihtir : el Elbani Silsiletül Ehadis Sahiha : ( 3136 ) Zilalu-l-Cenne (1/49 no 106 )

 

Allah ademi yaratıp ona kendi ruhundan üfürdüğü zaman her iki eli de kapalı olduğu halde Adem-e Hangisini dilersen seç al Ey Adem : dedi : Adem de Rabbımın sağ alini seçtim  Zaten O nun her iki elide mübarek sağ elidir dedi :

Daha sonra onun açınca içinde Adem ve zürriyeti olduğunu ve onlardan her bir:

İnsanın ömrünün orada yazılı olduğu ortaya çıktı : (İbn Ebi Asım es süne no : 206 ) (İbn Hibban ( el ihsan  no : 6167 ) ( Hakim no : 214-215 ) (Beyhaki el esma ve-s Sıfat ( 2/56-veya-324 ) ve diğerleri Ebu hüreyre r a dan Hadis sahihtir

 Hakim hadis sahih olup Müslim in şartına göredir demiş Zegebide ona katılmış

El Müstedrek (1/132-133 ) (El El bani de hadisin isnadının hasen olduğunu söylemiştir Zılalu-l – Cenne (1/91 )

 

 

Allah ın sağ eli dopdoludur Onu hiçbir şey eksiltemez Gece gündüz ondan (bağışlar ve nimetler )devamla akar.Siz Allah ın gökleri ve yeri yarattığından :

Beri infak ettiği (verdiği) şeyleri gördünüz mü? Çünkü bu verdikleri bile Onun

Sağ elindekileri hiçbir şekilde eksiltememiştir. ( Müslim ( 993 ) el elbani Muhtasarı Sahiha Müslim ( no 525 )

 

Ehli Sünnet Allah ın yaratıkların ellerine benzemeyen gerçek iki eli olduğu inancında icma etmiştir.Bunların anlamını (kuvvet nimet veya benzeri şeylerle tahrif etmek (değiştirmek ) birkaç bakımdan doğru değildir .

 

İmam Ebu Hanife de bu noktaya özellikle dikkat cekmiştir. O şöyle demiştir .

Allah-ın elinden maksat kudretidir veya nimetidir-denilemez .Çünkü bu durumda Allah sıfatları iptal etme söz konusu olur Bu ise Mu-tezile ve Kaderiye-nin görüşüdür.Ancak Allah ın eli O nun niteliği bilinmeyen sıfatıdır .

                                                                                   ( el-Fıkhu-l Ekber sh-59)

 

(1)-Bu tahrif sözü hiçbir kanıt olmadan gerçek anlamından mecazi anlamına çevirmektir .

 

(2)-Bu Allah-u Teala-ya izafe edilerek kullanıldığı böyle bir siyakta (söz gelişinde) dilin kesinlikle kabul etmediği bir anlamdır. Çünkü Allah –iki alimle

Yarattığıma buyurmuştur.Buna göre bu cümlenin –nimetimle veya kudretimle

Yarattığıma anlamına gelmesi doğru olmaz.

 

(3)-Ellerin Allah-a izafesi ikil bir kiple (sigayla) geçmiştir. Oysa ne kitap ve sünnette ne de herhangi bir yerde nimet ve kuvvet ikil bir kiple Allah a nispet

Edilmiş olarak geçmektedir.Öyleyse el nasıl olurda nimet veya kuvvet ile açıklanır ?

(4)-Eğer iki el ile kuvvet kasdedilmiş olsaydı o zaman Allah iblis-i eliyle yarattı ve benzeri şeyler söylemek doğru olurdu ki bunları Allah hakkında söylemek olanaksızdır. Eğer böyle söylemek caiz olsaydı.Allah –iki elimle yarattığıma secde etmene engel olan nedir ? (Sad 75 ) dediği zaman iblis bunu delil olarak

Beni de iki elimle yarattın diye ileri sürebilirdi.

 

 

(5)-Allah kendisine izafe ettiği el bundan nimet veya kuvvetin   kasdedilmiş olmasını engelleyen değişik şekillerde geçmektedir.Öyleki bazen el ve avuç .

Lafzıyla :

 

Ve  Rabbimin avucunu iki omzumun (kürek kemiğimin )arasına koyduğunu gördüm .Öyle ki gönlümde (kalbimde) Onun parmak uçlarının (diğer bir rivayette elinin ) soğukluğunu hissettim. ( Ahmed (5/243) (Tirmizi (/3235)

İbn Ebi Asım es Süne (465-471) ( ve diğerleri Muaz b Cebel r a ve bir gurup sahabeden rivayet etmişlerdir.Hadis Sahihtir Bk el Elbani Zılalu-l-Cenne (1/203-205)

 

Bazen Allah-u Teala-nın kendine yaraşır parmakları olduğunun belirtmesi şeklinde .) ( Edemoğullarının kalplerinin hepsi Rahman-ın parmaklarından iki parmak arasında tek kalp gibidir. Onları dilediği gibi çevirir. (Ahmed (2/168-173) (Müslim no :2654) ve diğerleri Abdullah b Amr el –As-tan hadis bu lafzı ile sahihtir : Bk el-Elbani Silsiletül-Ehadis Sahiha no: 1689) Muhtasarı sahiha Müslim no:1851)

 

Bazen de Peygamber s a v in şu sözün de olduğu gibi: (Gökleri ve yeri eliyle silkelediği şeklinde geçmektedir) Allah bir eliyle de yeri avuçlar sonra da onları silkeler ve mülkün sahibi melik (Hükümdar) benim der ) (Hadis Sahihtir :Buhari –Müslim İbn Mace –Darimi-İbn Ebi Asım es –Sünnesinde-Ebu Yala el-Müsnedinde –Acurri eş şeriada –İbn Huzeyme et-Tevhidin de-Beyhaki el Esma ve-s Sıfatında-El Elbani-Zılalu-l-Cenne de- (1/241-242-548-549-da tahriç etmiştir)

 

İşte bütün bu değişik kullanımlar el ile nimet veya kuvvetin kastedilmiş olmasına engeldir)……………………………………………………..

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol