Kur'an ve Sünnet
   
 
  SECDE’YE GİDERKEN VE KALKARKEN ELLERİ KALDIRMAK

SECDE’YE GİDERKEN VE KALKARKEN ELLERİ KALDIRMAK

 

MUKADDİNE

 

    Muhakkakki bütün hamtler ALLAH’a mahsustur. O’na hamdeder O’ndan yardım isteriz. Nefislerimizin ve kötü amellerimizin şerrinden 0’na sığınırız. ALLAH kime hidayet verirse artık onu hiç kimse sapıttıramaz, Kimi de sapıttırırsa artık onu hiç bir kimse doğru yola getiremez. Sözün en hayırlısı ALLAH’ın Kitab’ı, Yolların en hayırlısı da Muhammed’in yoludur. İşlerin en şerlileri sonradan DİN adına uydurulanlardır.   Sonradan DİN adına uydurulan herşey dalalettir ve her dalaletin sonu da cehen-nemdir.

   Muhterem okuyucu.... Bu risalemizin ihtiva etmiş olduğu mesele secde’ye giderken ve secdeden kalkarken elleri kaldırma mevzu’undadır.. Asırların katmerleştirdiği cehaletimiz bir çok mes’elede olduğu gibi, Allah’u Azze ve Celle’nin en azim emirlerinden olan Namaz’da bile, bir çok Sünnet’in unutulmasına sebep olmuştur. İşte Namaz’da secde’ye giderken ve kalkarken elleri kaldırma mes’eleside cehaletimizin tarihin derinliklerine gömdüğü mes’ elelerden birisidir.

   Zamanımızda “ KİTAP ve SÜNNETİ “ ihya hareketinin mücadelesini veren kardeş-lerimizin yılmayan azimlariyle, kötü olarak her şeyin zirveye ulaştığı bu asrımızda, ma’lum maraz tedavisinin ancak asıl menba’ olan “ KİTAP ve SÜNNET’E “ dönmek olduğunu efkarı umumiyyeye kabul ettirmişlerdir.

   Bununla beraber dahili ve harici kısır ilmimizin sebep olduğu basit müşkilatlarda göze çarpmıyor değildir. İşte burada ilim ehli olan kardeşlerimize mühim vazifeler düşmektedir. “ KİTAP ve SÜNNET’E “ gönül vermiş kardeşlerimize yardımcı olabilmek için, bazı böyle müşkilatlı mes’eleleri Selefi Salihinin yolunda giderek izah etmeyi kendimize borç biliriz. Bu vazifeyi hakkı ile eda edebilmek için, kardeşlerimizden hayır dualar bekleriz.

 

                                                      Duanıza  muhtaç  kardeşiniz

                                                 MUHAMMED EBU SAİD EL- YARBUZİ

                                                          26 RABİ’US — SANİ...... .1404...

 

 

   Kardeşlerimizden bazıları bize şöyle bir soru tevcih ettiler : BUHARİ, MÜSLİM ve sair sünen kitaplarında şöyle bir Hadis rivayet olunmaktadır

 

( ........Salim babası Abdullah’dan, şöyle haber verdi : Abdullah şöyle dedi : Resulullah s.a.v’i Namaza başladığı zaman, Ruku’ya giderken ve ruku’dan başını kaldırdığı zaman ellerini omuzlara hizasına vardırıncaya kadar kaldırdığını gördüm. İki secde arasında ise ellerini kaldırmazdı.)

 

BUHARİ . 2.C.752.S - MUSLİM  2.C.390 - EBU DAVUT. I.C.721 - İBNİ MACE . 3.C.858 - NESEİ .2.C.878.No..,. da Sahih bir sened’le rivayet etmişlerdir

 

    Ayrıyeten de Resulullah s.a.v’de Secdeye giderken ve kalkarken ellerini kaldırdığı rivayet olunmaktadır….. Bizim nazarımızda bu rivayetler birbirine zıt, bu durum karşısında ne yapacağımızı bilemiyoruz.

 

A  -  Acaba BUHARİ ve MÜSLİM’i başkalarına tercih etme diye bir kaide var mıdır ?

B - Veyahut da Şeyh el-Albani’nin dediği gibi böyle birbirine zıt görünen hadislerin arasını bulmak için, bazen yapılır bazen de yapılmaz diye bir şey var mıdır ?

C - Hadis ilminde böyle bir birine zıt görünen rivayetler hakkında Alimlerin tutumu ne olmuştur ? Binaenaleyh Selefi Salihinin bu mevzumuz hakkında ki görüşleri nedir ? Onlar bu Hadisi Şerif’lerin hangisi ile amel etmişlerdir ?.....Bize bu mevzuyu tafailatlı bir şekilde izah etmenizi istirham ediyoruz. Allah’ın inayeti üzerinize olsun.

AMİN.

 

SECDELERDE EL KALDIRMA HAKKINDA VARİD OLAN RİVAYETLER

 

Enes İbnu Malik r.a’nun, Resulullah s.a.v’e ref etmiş olduğu rivayet.

 

(... Enes İbnu Malik r.a’dan : Şöyle dedi : Resulullah s.a.v Ruku’ da ve SECDE’DE ELLERİNİ KALDIRIRDI. )

 

Bu Hadis ‘i... İBN HAZM, Muhalla da (4/92) rivayet etmiştir.Ahmed Muhammed Şakir bu isnad cidden sahih bir isnad demiştir.Ayrıyeten İbnu Ebi Şeybe’de : I/230 da sahih bir sened’le rivayet etmişlerdir. Ayrıyeten bu hadis’i Şerif’i Şeyh el-Albani “ İrva “ da tahric edip senedi sahih demiştir. 2.c.68

 

 

Enes r.a’ nun kendisinden mevkuf olarak rivayet olunan eser.

 

( ...Yahya İbnu Ebi İshak’ dan. Enes r.a’nun İKİ SECDE ARASINDA ELLERİNİ KALDIRDIĞINI HABER VERDİ.

 

  BUHARİ Cüz : 32 - İbnu Ebi Şeybe : I/27I sahih bir sened’le rivayet etmişlerdir.

 

YUKARIDA Kİ  RİVAYETLERİN  HULASASI

 

1 -  Resulullah s.a.v’in Secde’de ellerini kaldırdığının isbatı.

2 - Enes r.a’nun Resulullah s.a.v’in vefatından sonra da Sünnet’e ittibaen iki secde arasında ellerini kaldırmaya devam ettiği.

 

   Ehlince ma’lum olduğu gibi, Enes İbnu Malik r.a Resulullah s.a.v’in Medine’ye gelişinden vefatına kadar yanlarından ayrılmamış bir Sahabe’dir. Hicab emrinden evvel’de hane’i Sadetlerine girer çıkarlardı. Aynı zaman da Resulullah s.a.v def’i hacet için bile gittiklerinde yanında bir su kırbası ile ona refakat ederdi. Böyle bir yakınlığın vermiş olduğu imkan ile Enes r.a bir çok sahabenin görmediği pek çok şeyler görüp rivayet etme şerefine nail olmuştur. Secde’de ve iki secde arasında el kaldırma da bunlardan bir tanesidir. Eğer bu amel Resulullah s.a.v in arada sırada yapmış olduğu bir amel olsaydı, muhakkak ki Enes r.a on senelik gibi bir refakatında bunu hiç değilse bir kere olsun görecekti.

 

  Malik İbnu’l Huveyris r.a’nun Resulullah s..a.v’e ref etmiş olduğu rivayet.

 

( … Malik İbnu’l Huveyris r.a’dan, Resulullah s.a.v’i namazın’da Ruku ettiği zaman, Ruku’dan başını kaldırdığı zaman, SECDE ETTİĞİ zaman ve BAŞINI SECDE’DEN KALDIRDIĞI ZAMAN ELLERİNİ TA KULAKLARI HİZASINA KADAR KALDIRIRKEN gördüğünü haber verdi…. )

 

NESEİ : 2 . C.1143.N – AHMED : 3/436 da sahih bir sened’le rivayet etmişlerdir. Ayrıyeten bu hadis’i Şerif’i Şeyh el-Albani “ İrva da tahric edip senedi sahih demiştir. 2.c.68

 

 

 

YUKARIDAKİ  RİVAYETİN  HULASASI

 

1 – Resulullah s.a.v’in Secde’ye giderken ve secde’den kalkarken ellerini kal- dırdığının isbatı.

2 - Malik İbnu’l Huveyris r.a Resulullah s.a.v’in, “ BENİ NASIL NAMAZ KILAR GÖR-DÜYSENİZ ÖYLECE NAMAZ KILINIZ Hadis’inin ravisi olan sahabedir... 

3 - Hafıa İbnu Hacer r.h “ FETH’UL BARİ’DE ” 2/158 Nesei’nin rivayetini naklettikten sonra şöyle diyor : “ Secde’de el kaldırma hakkında varid olan Hadislerin en sahih’i Malik İbnu’l Huveyris’in rivayetidir. “

FETHU’L BARİ : 2.C.289.S

 

   Ebu Hureyre r.a nun Resulullah s.a.v’e ref etmiş olduğu rivayet.

 

( … Ebu Hureyre r.a’dan, şöyle haber verdi : “ Resulullah s.a.v’ı namaz’da , Namaza başlarken, Ruku’ya VE SECDE’YE GİDERKEN ELLERİNİ OMUZLARI HİZASINA KADAR KALDIRDIĞINI GÖRDÜM DEDİ .... )

 

İBNU MACE : 5/860) da rivayet etmiştir. Senedi ise gayri ile sahih’dir.

 

 

YUKARIDAKİ  RİVAYETİN HULASASI

 

1 - Resulullah s.a.v’in secde’ye giderken ellerini kaldırdığını isbat eder.

 

   Vail İbnu Hucr r.a nun, Resulullah s.a.v’e ref ettiği rivayet.

 

( ... Abdul Cebbar ibnu Vail tahdis ederek şöyle dedi : “ Ben babam Vail İbni Hucr’un Namazını hatırlamıyacak kadar küçük bir oğlan idim.Kardeşim Alkame babamdan tahdis ederek şöyle dedi : Babam dedi ki : Resulullah s.a.v ile namaz kıldım. İftitah için tekbir aldığında ellerini kaldırdı. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Ve başını secde’den kaldırdığı zaman’da yine ellerini kaldırırdı, taki namaz’dan fariğ olurdu. )

 

Muhammed İbnu Cuhade dedi ki : Bunu Hasan İbnu Ebi’l Hasene anlattım da şöyle dedi : İşte bu Resulullah s.a.v’in namazıdır. yapan yapıyor, terk edende terk ediyor.....)  

 

EBU DAVUD : I.C.72 - İBN HAZM Muhalla’da 4/9 mürsel olarak Hasen bir senedle rivayet etmişlerdir.

 

YUKARIDAKİ  RİVAYETİN  HULASASI

 

1 - Resulullah s.a başını secde’den kaldırdığında ellerini kaldırdığı.

 

   Abdullah İbnu Abbas r.a’nun Resulullah s.av’e ref ettiği rivayet.

 

( … Nadr İbnu Kesir’den, Şöyle dedi : Minada Hayf Mescidin’de Abdullah İbnu Tavus yanı başımda namaz kıldı. İlk secde’ye gittiği vakit ve başını secde’den kaldırdığında ellerinide yüzü hizasına kaldırdı. Ben 0nun bu hareketinden hoşlanmadım ve bunu Vuheyb İbnu Halid’e söyledim. Ne oluyor ki bu adama hiç kimseyi yaparken görmediğim şeyleri yapıyor dedim. Vuheyb İbnu Halid de ona, ne oluyor sana hiç kimseyi yaparken görmediğimiz hareketler yapıyorsun dedi. Abdullah İbnu Tavus’da babamı böyle yaparken gördüm dedi. Babam’da İbnu Abbas r.a’yu böyle yaparken gördüğünü söyledi. O’da - Yani İbnu Abbas r.a -  Resulullah s.a.v böyle yaparken gördüğünü haber vermiş dedi.....)

 

NESEİ : 2.C.1146 - EBU DAVUD : I.C.740 - İBN HAZM Muhalla : 4.C.94 - DOLABİ el-Kuna : 1/198 de isnadı ğayrı ile sahih olarak rivayet etmişlerdir.

 

YUKARIDAKİ  RİVAYETİN  HULASASI

 

1 - Resulullah s.a.v’in birinci secde’den kalkarken ellerini kaldırdığını isbat eder.

 

   Abdullah İbnu Zubeyr r.a’nun Resulullah s.a.v’e ref ettiği rivayet.

 

( ... Meymun el-Mekki’den, Abdullah İbnu Zubeyr r.a nun kendilerine namaz kıldırırken elleriyle işaret ettiğini gördüğünü şöyle haber verdi. Namaza başladığında Ruku ettiğinde, SECDE ETTİĞİNDE VE KIYAMA KALKACAĞINDA ELLERİYLE DE İŞARET EDİYORDU. Ve ben hemen İbnu Abbas r.a nun yanına gittim ve ona dedim ki : Ben İbnu Zubeyr bir namaz kıldı ki hiç bir kimseyi namaz kılarken yapar görmediğim şeyleri yaparken gördüm. 0 yapmış olduğu işaretleri Abdullah İbnu Abbas’a vasvettim. Bana, EĞER ALLAH RESULÜ S.A.V’İN NAMAZINI GÖRMEK İSTİYORSAN İBNU ZUBEYR’İN NANAZINA İKTİDA ET DEDİ... )

 

Ebu Davud : I.C.739 - Ahmed : 3/167 de rivayet etmişlerdir. Senedi ğayri ile sahih’tir.

 

YUKARDAKİ  RİVAYETİN  HULASASI

 

1- Resulullah s.a.v’in secde’ye giderken ellerini kaldırdığını isbat eder.

 

 

RESULULLAH S.A.V’İN HER TEKBİRDE ELLERİNİ KALDIRDIĞINI İSBAT EDEN

 

RİVAYETLER

 

( ... Katade’den, şöyle dedi : Enes İbnu Malik’e Resulullah s.a.v’in namazı nasıldı bize göster dedim.Kalktı ve namaz kıldı. ELLERİNİ HER TEKBİRDE KALDIRIYORDU. )

 

Taberani evsat : Mecmauz Zevaid : 2/102 de sahih olarak.

 

( ... İbn Abbas r.a’dan, şöyle dedi : Resulullah s.a.v her tekbir anında ellerini de kaldırırdı. )

İbnu Mace : 3.c.865.n da hasen bir sened le

 

 

(... Cabir İbnu Abdullah r.a’dan, Şöyle dedi : RESULULLAH S.A.V NAMAZDAKİ HER TEKBİRDE ELLERİNİDE KALDIRIRDI. )

Ahmed : M.Zevaid : 2/101 de hasen bir sened le

 

 

( ... Umeyr İbnu Habib r.a’dan, şöyle dedi : RESULULLAH S.A.V FARZ NAMAZINDA Kİ HER TEKBİRLE BERABER ELLERİNİDE KALDIRIRDI )

 

İBNU MACE.3.C.86 de rivayet etmiştir. İsnadı Hasen dir

 

   Abdullah İbnu ömer’in Resulullah s.a.v’e ref ettiği rivayet.

 

( … Abdullah İbnu Ömer r.a’dan :Şöyle dedi :  Resulullah s.a.v Ruku’ya ve SEC-DE’YE GİTTİĞİNDE ELLERİNİ KALDIRIRDI….. )

Buhari cüz : 25 de Hasen bir sened le

 

   Abdullah İbnu Ömer r.a’nun kendisinden mevkuf olarak rivayet olunan eserler.

 

( .... Ala İbnu Abdirrahman, Salim ibnu Abdullah babası Abdullah İbnu Umer’in BAŞINI SECDE’DEN KALDIRDI ZAMAN VE AYAĞA KALKMAK İSTEDİĞİ ZAMAN ELLERİNİ KALDIR-DIĞINI haber verdiğini işitti.)

 Buhari cüz : 12 de hasen bir sened le

 

( ... Nafi’i r.a’dan, Şöyle dedi : Abdullah İbnu Umer r.a BAŞINI BİRİNCİ SECDEDEN KALDIRDIĞINDA ELLERİNİ KALDIRIRDI. )

 

İBNU EBİ ŞEYBE : 1.271  de sahih bir senedle rivayet etmiştir.

 

( ... Nafi’i r.a’dan,Şöyle dedi : Abdullah ibnu Umer r.a Namaza girdiği zaman, Ruku’ya gittiği zaman, SEMİ ALLAH’U LİMEN HAMİDEH deyip ruku’dan doğrulduğu zaman, SECDE GİTTİĞİ ZAMAN ve birinci teşebhüd’den kalktığında ELLERİNİ TA GÖĞSÜ HİZASINA KADAR KALDIRIRDI. )

  İBN HAZM . Muhalla’da : 4/93 de

 

YUKARIDAKİ RİVAYETLERİN HULASASI

 

1 - Resulullah s.a.v Secde’ye gidenken ellerini kaldırdığı......

2 - Abdullah ibnu Umer r.a’nun, başını secde’den kaldırdığı zaman ellerini kaldırdığı.

3 - Abdullah İbnu Ömer r.a nun, başını birinci secde’den kaldırdığı zaman ellerini kaldırdığı.

4 - Abdullah ibnu Ömer r.a nun, secde’ye gittiği zaman ellerini kaldırdığı.

 

MES’ELENİN  MUNAKAŞASI  İLE  ALAKALI  BAZI  ŞUPHELERİN  İZALESİ

 

   Yukarıdan beri zikretmiş olduğumuz rivayetlerin hepsi, SECDE’YE GİDERKEN VE SECDEDEN KALKARKEN  EL KALDIRMANIN MEŞRU’İYETİNE DELALET EDER. Bizim cem edebildiğimiz kadarıyla bu Sünneti Seniyye dokuz kadar sahabeden rivayet olun-maktadır.

 

1 -        ENES İBNU MALİK                             6 -          ABDULLAH İBNU’Z ZÜBEYR

2 -        MALİK İBNU’L HUVEYRİS                 7 -           CABİR İBNU ABDİLLAH

3 -        EBU HUREYRE                       8 -          UMEYR İBNU HABİB

4 -        VAİL İBNU HUCR                               9 -          ABDULLAH İBNU UMER

5 -        ABDULLAH İBNU ABBAS

 

   Bu amelin subutunda EHLİ HADİS’İN ihtilafı yoktur. Yalnız risalemizin te’lif sebebi ;   - kardeşlerimizin sorusunda da görüldüğü gibi - birbirine zıtmış gibi görünen BUHARİ ve MÜSLİM’İN İbnu Umer r.a’dan rivayet etmiş oldukları Hadis’le, yukarıda zikretmiş olduğumuz rivayetlerin aralarını Cem etme müşkilatıdır.

 

   Zira kardeşlerimizden bazıları bu rivayetlerin aralarını cem edemedikleri için secdeye giderken ve kalkarkenki el kaldırma Hadisleriyle amel edemiyorlar. Bazılarıda bu iki rivayetin arasını bazen yapıp bazen yapmamakla buluyorlar. Bazılarımız da devamlı el kaldırma Hadisleriyle amel ediyorlar.

 

   Allah’u Azze ve Celle’nin lutfu ile biz bu müşkilatı ikdidarımız nisbetinde açıklığa kavuşturmaya çalışacağız.

 

   Ehlince ma’lum olduğu üzere Hadis ilminde birbirine zıtmış gibi görünen rivayetlerle meşkul olan müstakil bir ilim dalı vardır ki buna TE’VİLU MUHTELİFİ’L HADİS denilmektedir.

 

İMAM ŞAFİİ R.H “ MUHTELİFUL HADİS “ nam kitabında diyor ki : Ben bir birine zıt iki sahih rivayet bilmiyorum. Ya birisi zayıf’dır ya da mensuhtur.

 

Bu kaide Üzerine bir birine zıt görünen iki rivayetin arasını bulmak için ilk yapacağımız şey rivayetlerin senedlerini incelemektir. Sonra da ikisinden birisinin mensuh olup olmadığı araştırılır.

 

Mes’elemiz olan rivayetlerde ki, birinci muşkilatımız halledilmiştir. Zira EHLİ HADİS’in ittifakı ile rivayetlerin ikiside sahih’tir.

 

İkinci müşkilata gelince, rivayetlerin her hangi birisinde Mensuhluk diye bir şey sabit değildir. Zira selef’den hiç birisi bu Hadisler mevzusunda böyle bir iddiada bulunmamıştır.

 

Ayrıyeten İBN HUZEYME R.H dan, böyle birbirine zıt rivayetler hakkında şöyle bir şey naklolunmaktadır : “ BEN RESULULLAH S.A.V’DEN BİR BİRİNE ZIT İKİ SAHİH HADİS’İN RİVAYET EDİLDİĞİNİ BİLMİYORUM. KİMİN YANIN DA BÖYLE BİR RİVAYET VARSA GETİRSİN BANA DA ARALARINI TE’LİF EDEYİM ” diyor.

EL- KİFAYE Fİ İLMİ’R RİVAYE : 606

 

İbnu Huzeyme r.h ın bu ifadesinden de anlaşıldığı gibi ; bu rivayetlerin senedinden veya Mensuh olup olmadığından gayri  başka bir te’lif yolu olduğu anlaşılmaktadır.

 

   Değerli kardeşlerim ! Mes’elemizin mevzu’u olan hadisler hakkında benim bulabildiğim te’liflerden birincisi BUHARİ R.H’IN REF’UL YEDEYNİ Fİ’S SALAT nam eserindeki şu sözüdür :

 Buhari r.h - Ruku’ya giderken ve kalkarken elleri kaldırma Hadisini rivayet ettikten sonra şöyle diyor  :

 

{ … Veki’i ise, Umeri’den, o da Nafi’den, o da İbnu Umer den olan rivayetinde şöyle bir ziyadelik yapmıştır. “ RESULULLAH S.A.V RUKU’YA VE SECDE’YE GİDERKEN ELLERİNİ KALDIRIRDI DEMİŞTİR”

Mahfuz olan, Ubeydullah, Eyyub,Malik İbnu Ciireyc, Leys, bir çok ehli hicaz ve ehli Irak’ın Nafi’den onun da İbnu Umer r.a dan, Ruku’ya giderken ve kalkarken ki elleri kaldırma rivayetidir. Eğer Umeri’nin - Secdeye giderken elleri kaldırma - Hadisi sahih olursa, önceki - Sadece Ruku’ya ve Secde’ye giderken elleri kaldırma - Hadisine muhalif değildir. Eğer secde’de el kaldırma sabit olursa ikisi ile de amel ederiz. Zira bu  rivayetler  bazısı  bazısına  muhalif  olan  rivayetlerden  değildir. Zira bu ziyadelik -Yani secdede el kaldırma - fiildendir. Eğer ziyadelik sabit olursa makbuldur. - Yani onunla amel edilir - }

BUHARİ CÜZ :25 DE

 

   Ehlince ma’lum olduğu üzere, Hadis ilminde “ SIKA’NIN ZİYADESİ MAKBULDÜR “ Görüldüğü gibi Buhari r.h’ın indinde, bizim müşkilatlı bir rivayet olarak gördüğümüz Hadis’ler hiç de birbirine zıt değilmiş.

 

   Zira - İki secde arasında elleri kaldırmazdı - Hadisini rivayet edenlerden birisi Buhari’dir. Kendisi rivayet ettiğini ve söylediğini en iyi bilendir.

 

   Yine aynı mevzu da İBN HAZM R.H şöyle demektedir : Enes İbnu Malik r.a nun, Secde’de elleri kaldırma rivayeti İbnu Ömer r.a’nun, - Secde’de elleri kaldırmazdı - rivayetinin üzerine ziyadeliktir. İkisi de şahid. olduğunda ve rivayet ettiğinde sıka’dır.

 

   Malik İbnu’l Huveyris r.a nun da, her ruku’da ve ruku’dan kalkış da , her secde’ye gidişte ve secde’den kalkışta ki elleri kaldırma rivayetide, her ikisinin - Yani İbnu Ömer ve Enes ibnu Malik r.a nun - Rivayetlerinin üzerine ziyadedir. Hepside işittiklerinde ve rivayet ettik lerinde sıkadırlar.

 

   Ziyade olan rivayetlerle amel etmek farz,dır, onları terketmek caiz değildir. Zira ziyade olan rivayet başlı başına bir hüküm’dür. Ziyadeliğe vakıf olan rivayet etmiştir. Rivayetin’de o ziyadeliği rivayet etmeyenin sukutu, hükmün isbatına zarar vermez. Sahih hükümler gibidir hiç bir farkı yoktur....)

 

Bunu İBN HAZM Muhalla’da (4/93) de nakletmiştir.

 

    Ahmed Muhammed Şakir r.h, Muhalla’ya yapmış olduğu ta’likatın da şöyle diyor : “ ....... Zahir olan şudur ki, İbnu Ömer r.a Resulullah s.a.v’in secde’de el kaldırmadığını rivayet ettikten sonra kendisine bazı sahabelerden Resulullah s.a.v’in secde’de el kaldırdığı haberi ulaşınca amelen onu tatbike başlayıp kavlen’de rivayet etmiştir....”

MUHALLA : 3/94

 

   İbnu ömer r.a’nun, Resulullah s.a.v’e ref etmiş olduğu ve kendisinden naklolunan rivayetlere bakılırsa, Ahmed Muhammed Şakir hükmünde isabetlidir. Çünkü hem kendisi 0 ameli Resulullah s.a.v’in yapmadığını söylesin ve sonra da kendisi yapsın bu mümkün değildir. Ancak kendisinin bilmediği bir amel başka arkadaşları tarafından ona haber verilip oda eski hareketinden amelen ve kavlen avdet etmiştir.

 

MESELENİN  HULASASI

 

1 - Dokuz tane sahabe’den nakletmiş olduğumuz “ SECDE’DE ELLERİ KALDIRMA “ hükmü,İbni Ömer r.a’nun, rivayet etmiş olduğu SECDE’DE ELLERİ KALDIRNAZDI  rivayetinin ziyadesidir. Biraz önce zikrettiğiıniz gibi BUHARİ ve İBN HAZM R.H kavilleride budur.

2 - İbnu Ömer r.a’nun, bilmediği “ SECDE’DE ELLERİ KALDIRMA “ Hadisleri başka sahabeler tarafından kendisine ulaşınca, amelen ve kavlen o amele dönmüştür. Ahmed Muhammed Şakir R.H in kavlide budur.

 

   Ama Şeyh el- Albani’nin dediği gibi ; “ BAZEN KALDIRILIR BAZEN DE KALDIRILMAZDI ”  şeklinde bu rivayetlerin arasını cem etme işini seleften hiç birisi söylememiştir. Suyuti müstesna olarak Şeyh el-Albani’nin görüşündedir.

 

   Hulasa Buhari, İbn Hazm ve biraz ileride de zikredeceğimiz gibi selef alimlerinin bir çoğundan bu amel naklolunmaktadır. Dolayısıyla onların yanında Suyuti ve Şeyh el -Albani’nin görüşleri  şaz’dır.

 

   Bununla beraber ileride de mutaala edeceğimiz gibi selef alimleri “ SECDE’DE ELLERİ KALDIRMA HÜKMÜNE VARMIŞLARDIR ” Ve hiç birisinden de ; “ bu iki rivayet bir birine zıd’tır “ diye bir kavil varid olmamıştır.

 

1 - AHMED İBNU HANBEL                         11 - HASEN İBNU MUSLİM

2 - İMAMI ŞAFİ’İ                                          12 - ABDURRAHMAN İBNU MEHDİ

3 - İMAM’I MALİK                                        13 - ÖMER İBNU YUNUS

4 - EYYUP ES SAHTİYYANİ                       14 - İKRİME İBNU AMMAR

5 - TAVUS                                                    15 - KASIM

6 - NAFİ’İ                                                      16 - MEKHUL

7 - HASAN EL-BASRİ                                  17 - ABDULLAH İBNU DİNAR

8 - MÜCAHİD                                               18 - SALİM

9 – ATA                                                        19 - MUHAMMED İBNU SİRİN

10- KAYS İBNU SA’D                                  20 - HAMMAD İBNU ZEYD

 

Görüldüğü gibi yirmi tane selef alimi bu amelin subutunda ittifak etmişlerdir. Ve hiç birisinden de bazen yapılır bazen yapılmaz diye de bir cem etme kaidesi varid olmamıştır. Binaen aleyh secdelerde devamlı el kaldırma, yeni ihdas olunmuş bir amelden ziyade, Selef’in naslara ve kurallara dayalı anlayışından   ortaya çıkarılmış bir ameldir. Ve bizde böylece sözümüzü bitirerek hatalarımız için Rabbimizden istiğfar taleb ederiz.

 

TABİİNDEN  VE  BAŞKALARINDAN  NAKLOLUNAN  RİVAYETLER

 

( ... Hammad ibnu Zeyd bana tahdis ederek Şöyle dedi : Eyyub es Sahtiyani şöyle dedi :Tavus’u ve Abdullah İbnu Ömer r.a nun azadlısı Nafi’yi “ İKİ SECDE ARASINDA ELLERİNİ KALDIRDIKLARINI GÖRDÜM “.....)

Bunu İBN HAZM Muhalla’ 4.94 de nakletmiştir.

 

Buhari r.h rulcu da ve secde de ki el kaldırma hakkındaki varid olan hadisleri naklet-tikten sonra şöyle devam ediyor :

 

“ MEKKE EHLİ, MEDİNE EHLİ,YEMEN EHLİ VE İRAK EHLİ  - RUKU DA VE SECDE DE Kİ  - EL KALDIRMA MEVZU’UNDA İTTİFAK ETMİŞLERDİR

 

( ... Veki’i r.h Rebi’i den naklederek şöyle dedi : Rebi’i r.h Hasen el-Basri’yi, Mücahid’i, Ata’yı, Tavus’u, Kaya İbnu Sa’d’ı ve Hasen ibnu Müslim’i “ RUKU VE SECDE ETTİKLERİNDE ELLERİNİ KALDIRDIKLARINI GÖRDÜM dedi...)

 

( ... Abdurrahman ibnu Mehdi de, işte bu - Yani ruku ve secde de el kaldırmak - Sünnet’tir dedi.... )

 

( ... Umer ibnu Yunus r.h İkrime’t İbnu Ammar r.h dan naklederek şöyle dedi : İkrime’t ibnu Ammar r.h Kasım’ı, Tavus’u, Mekhul ibnu Dinar ve Salim’i namaza durduk-larında “ RUKU’DA VE SECDE’DE ELLERİNİ KALDIRDIKLARINI GÖRDÜĞÜNÜ HABER VERDİ .... )

Bunu BUHARİ CÜZ’ÜN DE  22  de nakletmiştir.

 

(... Eş’as r.h dan, Şöyle dedi : Hasen el-Basri ve Muhammed ibnu Sirin, ikiside “ ELLERİNİ İKİ SECDE ARASINDA KALDIRIRLARDI …. )

Bunu İbnu Ebi Şeybe I.271 de nakletmiştir.

 

   Ehli Siinnet’in İmam’ı .Ahmed ibnu Hanbel’de (Secde de el kaldırıldığını anlatan) Hadis’le amel etmiştir. İmam’ı Malik ve İmam’ı Şafinin bir kavilleride budur.

 

  El - Esrem Ahmed ibnu Hanbel den naklederek,Şöyle dedi : Ahmed’e elleri kaldırma hakkında soruldu ? .Ahmed’de “ HER İNİŞ VE KALKIŞ DA - ELLER KALDIRILIR - dedi.

 

( … Esrem Ahmed ibnu Hanbel’i namaz’da HER İNİŞ VE KALKIŞTA ELLERİNİ KAL-DIRIRKEN GÖRDÜĞÜNÜ haber verdi. …. )

Bunu İbnu Kayyım Beda’i 4.89.da nakletmiştir.

 

(.... İbnu Rüşd r.h “ EL- KAVAİD nam eserinde, Ulemadan bazıları “ SECDELERDE DAHİ ELLERİ KALDIRMAK VACİB’DİR DEMİŞLERDİR “ diye nakleder...

MÜSLİM ŞERHİ 3.46.da

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              Duanıza  muhtaç  kardeşiniz

                                                 MUHAMMED EBU SAİD EL- YARBUZİ

                                                     26 …  RABİ’US SANİ  … 1404

 

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol