Kur'an ve Sünnet
   
 
  SEFER’DE NAMAZ

SEFER’DE  NAMAZ

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ

 

وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُواْ لَكُمْ عَدُوّاً مُّبِيناً

 

“ Yeryüzünde adım attığınızda – yani, yolculuğa ya da savaşa çıktığınızda - kafirlerin size bir kötülük yapmalarından korkarsanız, namazı kısaltmanızda sizin için bir sakınca yoktur. Şüphesiz kafirler, sizin apaçık düşmanlarınızdır. “

 

NİSA : 101

 

{ … Ya’lau’bnu Umeyye şöyle dedi : Ömer İbnu’l Hattab’a dedim ki : Allah’u Teala:

 

“….Yeryüzünde sefere çıktığınız zaman eğer kafirlerin size fenalık yapaca-ğından endişe ederseniz,namazı kısaltmanızda üzerinize bir vebal yoktur…”

 

buyurdu. Şimdi ise insanlar emniyete dahil olmuşlardır.Yine seferde namazı kısal-tıyoruz.Ömer r.a şöyle dedi : Bu senin şaştığın şeye vaktiyle ben de şaşmıştım da Resulullah’a bunu sormuştum.Resulullah s.a.v : Bu Allah’u Teala’nın size yaptığı bir sadakadır,binaen aleyh Allah’ın sadakasını kabul ediniz,buyurdu….}

 

Ebu Davud : 2.C.1199.S – Tirmizi : 5.C.3224.N – Darimi : 3.C.1513 – Müslim : 2.c.688 - İbni Mace : 3.C.1065.N

 

{ … Harise b. Vehb şöyle buyurdu : Nebi s.a.v Mina’da en emin olduğu bir ortam-da bize, namazı iki rekat olarak kıldırdı. }

Buhari, Taksir, 2.

 

SEFERDE  NAMAZLARI  İKİ REKAT  OLARAK  KILMAK  FARZDIR

 

{ … Bize Süfyan İbni Uyeyne ez-Zuhri’den,o da Urve den tahdis etti de Aişe r.anha şöyle demiştir : “ Namaz ilk farz kılındığı zaman iki rekat olarak farz kılındı : Sonra sefer namazı olduğu gibi bırakıldı da hazar namazı dört rekata tamamlandı...” }

 

Buhari : 3.c.1060.s – Müslim : 2.C.685.N - Müsned : 6/301 – Muvatta : 1/189

 

{…İbnu Abbas r.a şöyle dedi : “… Allah’u Teala öğle,ikindi,yatsı namazlarının hazar da dört, seferde iki,harp halinde de bir rekat kılınmasını Peygamberimizin diliyle farz kılmıştır…}

 

Müslim : 2.C.687.N - İbni Mace : 3.C.1068.N - Ebu Davud : 2.C.1198.1247.N

 

{ … Abdullah İbnu Ömer r.a şöyle dedi : Sefer namazı gökten inme iki rekattır. İsterseniz onları reddedin. }

 

Taberani M.Sağir,Buluğul Meram,Heysemi : Bunun ricali mutemettir diyor.

KİŞİ  SEFERİ  OLDUĞU SÜRECE  NAMAZLARI  KISALTIR

 

{ … İsa  İbnu Hafz şöyle demiştir : Bana babam tahdis etti ki,kendisi İbnu Ömer’den şöyle derken işitmiştir : Ben Allah elçisine seferde yoldaşlık ettim ; O,seferde iki rekattan fazla kılmıyordu.Ebu Bekr ,Ömer ve Osman r.a’ya da seferde yoldaşlık ettim ; onlar da böyle yapıyorlardı … }

                  Buhari : 3. C. 1066. S

 

{… Abdullah İbnu Ömer r.a şöyle dedi : “….Resulullah s.a.v ehlinden ayrıldığı zaman ta ehline dönünceye kadar iki rekat kılardı….}

 İbni Mace : 3.C.1067.N

 

{ … Enes r.a şöyle dedi : Resulullah s.a.v öğle namazını Medine de dört rekat olarak kıldırdı. İkindi namazını da zulhuleyfe’de iki rekat kıldırdı …}

 

Buhari : 6.C.2762.S - Müslim : 2.C.690.N - Ebu Davud : 2.1202.N - Darimi : 3.C.1515

   

 

{ … Ebu bekr r.a hutbe okudu da şöyle dedi : Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : Mukim için namaz dört rekat,yolcu için ise iki rekattır.Benim doğum yerim Mekke,hicret yerim ise Medine dir.Medine den çıktımı Zulhuleyfe den öteye iki rekat olarak kılarım.Hatta bu ona – yani Medine’ye – dönünceye kadar böyle devam eder.

 

Hadisi Ebu bekr r.a’dan rivayet eden Rufeyya’ya denildi ki : Ben memlekete gidiyor ve iki ay kalıyorum, namazları kısaltacakmıyım ? Rufeyye :

- Evet ! Orada  Elli sene de kalsan vatanına dönünceye kadar kısaltırsın , bu-yurdu. }

Ebu Bekr el-Mervezi Müsned : 135.N

 

{ … Ebu İshakt’an şöyle rivayet olundu :  Enes’i şöyle derken işittim :   Peygamber s.a.v ile birlikte Medine’den Mekke’ye  yapılan yolculukta, namazları, Medine’ye dönünceye kadar ikişer rekat kılıyordu. Enes’e sordum : Mekke’de hiç kaldınız mı ? On gün kaldık , diye cevap verdi. }

 

Buhari, Taksir, 1; Muslim, Salatu’l-Musafirin, 693 ; Tirmizi, Taksir, 387.

 

{ … Abdurahman b. Yezid şöyle der :  Osman b. Affan Mina’da namazı bizlere dört rekat olarak kıldırdı. Bu olay Abdullah b. Mes’ud’a söylenince, üzüntüsünü belirtti  ve şöyle dedi : Peygamber s.a.v, Ebu Bekir ve Ömer ile Mina’da namazı iki rekat olarak kıldım. Ah keşke bu dört rekattan sa kabul olunan iki rekatım olsa. }

 

Buhari, Taksir, 2 ; Muslim, Salatu’l-Musafirin, 695

 

SEFERDE  AKŞAM  NAMAZI  ÜÇ  REKAT  OLARAK  KILINIR

 

 { … Zuhri şöyle demiştir : Bana Salim Abdullah İbnu Ömer’dan haber verdi ,O şöyle demiştir : Ben Rasulullah s.a.v’i gördüm ki o sefer esnasında yürümek onu acele ettirdiği zaman,akşam namazını geri bırakır, nihayet akşam namazı ile yatsı namazını birleştirirdi.

 

     Salim şöyle dedi : Abdullah İbnu Ömer de ,yürümek kendisini acele sürdüğü zaman bunu yapardı. Akşam namazı için ikamet eder ve onu üç rekat olarak kılar,sonra selam verirdi.Bu iki namaz arasında da,yatsıdan sonra da hiçbir namaz kılmazdı ; ta gece ortasında teheccüde kalkıncaya kadar … }

Buhari : 3.C.1070.S

 

 

NAMAZI  KISALTMAK  İÇİN  MESAFE

 

{ … Enes b. Malik r.a  şöyle der : Peygamber s.a.v ile beraber Medine’de öğle namazını dört, Zül-huleyfe’de ise ikindiyi iki rekat olarak kıldım. }

 

      Buhari, Taksir, 5, Muslim, Salatu’l-Musafirin, 690; Ebu Davud, Salatu’s-Sefer, 269

 

NOT : Bu iki yerin arası yaklaşık altı – yedi mildir – yani 11 km

 

{ … Ebu Said el-Hudri r.a dan. Şöyle dedi : Resulullah s.a.v bir fersah yürüdüğü zaman namazı kısaltırdı. }

 

Abdurrezzak : 2/529.4318.N – Beyhaki Salat : 3/146 – İbni Hacer : Telhis – Buluğul Meram : 2/107.S

 

{ … Yahya ibn Yezid el- Hunaiy dedi ki : Enes b. Malik’e namazı kısaltmaktan sordum, şöyle dedi : Allah Rasulu s.a.v üç mil veya üç fersah mesafelik bir yolcu-luğa çıktığı zaman namazı kısaltırdı. }

Muslim : 2.c.691.N - Ebu Davud : 1.C.268.N

 

 

{ … İbn Ömer ve İbn Abbas dört konakta namazı kısaltır ve oruç tutmazlardı. Dört konak ise on altı fersahtır. } 

                                                          Buhari, Taksir, 4

 

{ … Ali r.a yola çıkınca binaları görür bir vaziyette iken namazı kısalttı, geri dönünce, işte bak kufe görülüyor denilince şöyle cevap verdi : Hayır kufeye girinceye kadar namazı kısaltarak kılmaya devam edelim. }

 

Buhari : 3.C.1059.S  Talik olarak. Beyhaki : 3/146 – Abdurrezzak : 2/530.4321.n – Beyhaki Salat : 3/146

 

{ … İbni Ömer r.a der ki : Muhakkak ki ben bir mil yola çıktım mı, namazı kısal-tırım. }

    Buluğul Meram : 2/107.S – Fethu’l Bari : 2/567 – İrva : 3/18 – S.Sahiha : 1/259

 

{ … Cubeyr b. Nufeyr’de şöyle dediği rivayet edilir : Şurahbil b. Semt ile on yedi veya on sekiz mil uzaklıkta bir köye yola çıktık, orada namazı iki rekat olarak kıldı. Ona itiraz edince, bana : Ömer’i Zül-huleyfe’de namazı iki rekat olarak kılarken gördüm, dedi,kendisine itiraz edince, oda bana : Ben Allah Rasulu’nü nasıl yaptığını gördüysem o şekilde yaparım ” dedi. }

            Muslim : 2.C. 692.N

KADIN  MAHREMSİZ  OLARAK  YOLCULUĞA  ÇIKAMAZ

 

{ … İbni Abbas r.a dan.Rasulullah s.a.v halka şöyle hitab etti :  “ Kadın bir erkekle, yanın da mahremi bulunmadan halvet edemez. Sefere de mahremsiz çıkamaz.” Birisi kalkıp : “ Ya Rasulullah ! Benim karım Hacc için yola çıktı,bense falanca gazveye yazıldım,” deyince, Resulullah s.a.v :  “ öyleyse hemen yola çık ve hanımınla birlikte hacc et ” buyurdu. }

Buhari : 4.C.1744.S – 6.C.2803.S

 

{ … Ebu Said el-Hudri r.a diyor ki : Resulullah s.a.v buyurdular ki : Allah’a ve ahiret gününe inanan bir kadına ; babası, kardeşi, kocası, oğlu ya da – kendisine haram olmayan – bir yakını olmadan üç günden fazla sürecek bir yolculuğa çıkması helal olmaz. }

Müslim : hacc – Tirmizi : istihzan

 

{ … İbni Ömer r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : Kadın, yanında mahremi olmadan üç günlük sefere çıkamaz. }

Ahmed : 2 / 13 – 19 / 143 - Buhari : 3.c.1058. S

 

 

{ … Ebu Hureyre r.a dan. Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : Kadın,bir gece ve bir gündüz yolculuğunu, ancak yakınıyla birlikte yapabilir. – diğer bir rivayette ise “ sadece gece yolculuğu “ anlatılmaktadır. }

Ahmed : 2 / 236 – 251

 

{ … Ebu Hureyre’den Nebi s.a.v yine şöyle buyurmuştur : Allah’a ve ahiret gününe iman eden bir kadının, yanında mahremi olmadan bir gün ve bir gece yolcu-luğuna çıkamaz. } 

Buhari : 3.c.1058. S

 

OSMAN  VE  AİŞE  R.A NUN  BU  KONUYU  TE’VİL  ETMELERİ

 

{ … Urve şöyle der : Aişe yolculukta namazı dört rekat olarak kılardı. Ona ; namazı iki rekat olarak kılsaydın olmaz mıydı ? dedim. Bana şöyle cevap verdi : Ey kardeşimin oğlu ! bu bana zor gelmiyor. }

 Bu hadisin isnadı sahihdir. 

 

{ … Aişe r.a şöyle der : Namaz ilk farz kılındığında iki rekat olarak farz kılındı, yolculukta olan, iki rekat olarak ikrar edildi, hazarda olan namaz da dörde tamamlandı. }

Zuhri, Urve’ye şöyle der : Aişe’ye ne oluyor da namazı tam olarak kılıyor. Bunun üzerine Zühri, şöyle cevap verdi : Osman’ın yorumladığı şeyi o da yorumladı. }

 

Buhari : 3.C.1060.S - Müslim, Salatu’l-Musafirin, 685; Ebu Davud, Salatu’s-Sefer, 268

 

{ … Abdullah b. Ömer r.a’dan şöyle rivayet olunur : Nebi s.a.v Ebu  Bekir, Ömer ve Osman r.a ile hilafetinin başında Mina’da namazı ikişer rekat olarak kıldım. Daha sonra Osman namazı tam kılmaya başladı. }

 

Buhari : 3.c.1054.n - Müslim, Salatu’l-Musafirin, 694; Tirmizi, Taksir, 386

 

{ … Bize İbrahim en Nehai tahdis edip şöyle dedi : Ben Abdurrahman ibn Yezid’den işittim ; o şöyle diyordu : Oaman ibni Affan bize Mina da dört rekat farz kıldırdı. Bu keyfiyet Abdullag ibn Mes’uda söylendiği zaman, o :  - inna lillahi ve inna ileyhi raciun – Muhakkakki bizler Allah’ınız ve yine O’na döneceyiz – Bakara : 156  dedikten sonra : Resulullah s.a.v’in arkasında Mina da iki rekat kıldım,Ebu Bekirin arkasında Mina da iki rekat kıldım,Ömer’in arkasında Mina da iki rekat kıldım. Ah nasibim o dört rekat olacağına keşke Allah katında kabul olunmuş iki rekat olsa, dedi. }

Buhari : 3.c.1055.n

 

NAMAZLARIN  ON  GÜN  KISALTILMASINI  ANLATAN  HADİS

 

{ … Ebu İshakt’an şöyle rivayet olundu :  Enes’i şöyle derken işittim :   Peygamber s.a.v ile birlikte Medine’den Mekke’ye  yapılan yolculukta, namazları, Medine’ye dönünceye kadar ikişer rekat kılıyordu. Enes’e sordum : Mekke’de hiç kaldınız mı ? On gün kaldık , diye cevap verdi. }

 

Buhari : 3.c.1053.s – Muslim : 2.c.693.n -  Tirmizi : 1.c.547.n – Ebu Davud : 2.c.1233.n – Darimi : 3.c.1518.n

 

NAMAZLARIN  ON YEDİ GÜN  KISALTILMASINI  ANLATAN  HADİS

 

{ … İbni Abbas r.a dan.Rasulullah s.a.v Mekke’de on yedi gün kaldı namazları kısalttı. İbni Abbas diyor ki : bir kimse on yedi gün kalırsa namazları kısaltır, daha çok kalırsa tam kılar. }

Ebu Davud : 2.c.1230.n

 

NAMAZLARIN  ON DOKUZ GÜN  KISALTILMASINI  ANLATAN  HADİS

 

{ … İbni Abbas r.a dan. Şöyle dedi :  Rasulullah s.a.v Mekke’de on dokuz gün namazları kısaltarak ikamet etti. Biz de sefer ettiğimizde on dokuz gün kalırsak namazları kısaltır, daha çok kalırsa tam kılar. }

Buhari : 3.c.1053.s – Tirmizi : 1.c.548.n

 

NAMAZLARIN  YİRMİ  GÜN  KISALTILMASINI  ANLATAN  HADİS

 

{ … Cabir b. Abdillah’ın şöyle dediği rivayet edilir : Allah Rasulu s.a.v Tebuk’ta yirmi gün ikameti esnasında namazları kısaltarak kılıyordu. }

 

     Ebu Davud : 2.c.1235.n – Ahmed : 3 / 105

 

 

NAMAZLARIN  KIRK  GÜN  KISALTILMASINI  ANLATAN  HADİS

 

{ … İbni Abbas r.a dan.Rasulullah s.a.v Hayber’de kırk gün kaldı namazlarını ikişer ikişer kıldı. }

 

Beyhaki : Salat : 3 / 152 – Abdurrezzak : 2 / 533.4338.n

 

 

NAMAZLARIN  İKİ AY  KISALTILMASI

 

{ … Enes İbn Malik r.a’nun Şam’da iki ay namazları kısaltması. }

 

Beyhaki : 4.c.5580.n

NAMAZLARIN   ALTI AY  KISALTILMASI

 

{ … İbn Ömer r.a’nun Azarbeycan’da altı ay namazı kısaltmaları. }

 

Beyhaki : 4.c.5577.n – Taberani Mu’cem – Albani : İrva

 

NAMAZLARIN  DOKUZ AY  KISALTILMASI

 

{ … Enes İbn Malik r.a şöyle dedi : Resulullah s.a.v’in ashabı Ramahurmuz’da dokuz ay kaldılar ve namazlarını ikişer rekat kıldılar. }

Beyhaki : 4.c.5581.n

 

NAMAZLARIN  İKİ SENE  KISALTILMASI

 

{ …. Hasani Basri şöyle der : Kabul’da Abdurrahman bin Semure ile birlikte iki sene ikamet ettim, namazları kısaltırdı. }

Abdurrezzak : 2.536 / 4352.n

 

{ … Enes İbn Malik r.a’nun Taberistan’da iki sene namazları kısaltması. }

 

Heysemi M.Zevaid : 2/158 – 2959.n – Abdurrezzak : 4354.n – İbni Ebu Şeybe : 517.n -Albani : İrva

 

SEFERDE  ELLİ  SENE’DE  KALINSA  NAMAZ  KISALTILIR

 

{ … Ebu bekr r.a hutbe okudu da şöyle dedi : Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : Mukim için namaz dört rekat,yolcu için ise iki rekattır.Benim doğum yerim Mekke,hicret yerim ise Medine dir.Medine den çıktımı Zulhuleyfe den öteye iki rekat olarak kılarım.Hatta bu ona – yani Medine’ye – dönünceye kadar böyle devam eder.

 

Hadisi Ebu bekr r.a’dan rivayet eden Rufeyya’ya denildi ki : Ben memlekete gidiyor ve iki ay kalıyorum, namazları kısaltacakmıyım ? Rufeyye :

- Evet ! Orada  Elli sene de kalsan vatanına dönünceye kadar kısaltırsın , bu-yurdu. }

Ebu Bekr el-Mervezi Müsned : 135.N

 

SEFERDE  SÜNNET  NAMAZLARIN  KILINMADIĞI

 

{ … İsa ibn Hafs ibn Asım İbn Ömer ibn’ul Hattab babasından tahdis edip şöyle dedi :  Ben Mekke yolunda İbni Ömer’e arkadaşlık ettim, öğlen namazını bize iki rekat olarak kıldırdıktan sonra konduğu menzile döndü,bizde onunla beraber dönüp birlikte oturduk. Namaz kıldığı yöne bir aralık gözü ilişti.Bir takım kimselerin namaza durmuş olduklarını gördü. Bunlar ne yapıyorlar ? diye sordu. Sünnet namazı kılıyorlar, dedim. Bunun üzerine : A benim yeğenim ! eğer ben namaz kılacak olsaydım, farzı dörde tamamlardım. Ben Allah Rasulu s.a.v ile beraber yolculuk yaptım, Allah onun ruhunu kabzedinceya kadar iki rekattan fazla kıldırmazdı. Ebu Bekr ile beraber yolculuk yaptım, Allah onun ruhunu kabzedinceya kadar iki rekattan fazla kıldırmazdı. Ömer ile beraber yolculuk yaptım, Allah onun ruhunu kabzedinceya kadar iki rekattan fazla kıldırmazdı. Ve Osman ile beraber yolculuk yaptım, Allah onun ruhunu kabzedinceya kadar iki rekattan fazla kıldırmazdı.

Ve Allah’u Teala’da şöyle buyurur :

 

  لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيراً

 

Andolsunki Allah’ın Resulünde sizin için, Allah’ı ve Ahiret gününü umar olanlar ve Allah’ı çok zikreden kimseler için pek güzel bir örnek vardır. “

 

                   AHZAB : 21.AY.

 

  Müslim : 2.c.689.n – Buhari : 3.c.1066.s - Tirmizi : 1.c.543.n – Ebu Davud : 2.c.1223.n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           DERLEYEN

 

                                        TACUDDİN  EL- BAUBURDİ

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol