Kur'an ve Sünnet
   
 
  NAFAKALAR İLE ALAKALI KONULAR.

NAFAKALAR  İLE  ALAKALI  KONULAR

 

 

KADINLAR HUSUSUNDA ALLAH’TAN KORKMAK

 

{ … Cabir r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v buyurdu ki : “ …...Kadınlar hakkında Allah tan korkun. Çünkü sizler onları Allah‘ın emanı ile aldınız ve ferclerini Allah‘ın kelimesiyle helal kıldınız. Sizin onlar üzerindeki hakkınız, hoşlan-madığınız kimselere döşeklerinizi çiğnetmemeleridir. Eğer bunu yaparlarsa onları hafifçe dövün. Onların sizin üzerinizdeki hakları da maruf yönüyle yediril-meleri ve giyindirilmeleridir..... “  }

 

Müslim (1218/147) Ebu Davud (1905) Nesei (2711) İbn Carud (465) İbni Mace (3074) İbni Hibban (3944) Ahmed (14447) Albani (1017)

 

 

{ … Muaviye b. Hayda el-Kuşeyri r.a şöyle dedi : Nebi s.a.v’e geldim ve : Kadın-larımız hakkında bize neyi emredersin dedim. Rasulullah s.a.v buyurduki : Sizler yediğiniz şeylerden onlarada yediriniz, giydiğiniz şeylerden onlarada giydiriniz. Kadınlarınızı dövmeyiniz, onlara Allah senin yüzünü çirkinleştirsin diye beddua etmeyiniz [ ve evin dışında onlara küsüp kendilerini terk etmeyiniz. ] }

 

Ebu Davud : 2142 – 2144 - İbni Mace : 1850.N -  Hakim : 2/188 - Beğavi : 2330 - Ahmed (5/3-5 - Albani : S:280 - Zifaf

 

 

KADIN , NAFAKASINI  MARUF  ÖLÇÜDE  KOCASININ  MALINDAN  ALABİLİR

 

 

{ … Hind binti Utbe şöyle dedi : Ya Rasulullah, şüphesiz ki Ebu Süfyan çok cimri bir adamdır. Bana ve çocuğuma yetecek kadar nafakayı vermiyor, ancak ben onun malından o bilmeden alıyorum dedi. Rasulullah s.a.v : Sen onun malından maruf bir şekilde kendine ve çocuğuna yetecek kadar al,buyurdu. }

 

Buhari (5364-Ter:5465) Ebu Avane (6382) Nesei (309-İşretünnisa) Darimi (2/159) İbni Mace (2293) İbnu’l-Carud (1025) İbni Hibban (4255) Humeydi (242) Dare kutni (4/234) Beyhaki (15690) Beğavi (2149) Ahmed 86/39) Albani (2646- İrva)

 

ÇOCUKLARIN NAFAKASI BABAYA AİTTİR

 

     Allah-u Teala şöyle buyuruyor : { Anneler, çocuklarını - emzirmeyi tamamlamak için - tam iki yıl emzirirler. Onların uygun biçimde yiyeceğini ve giyeceğini sağlamak, çocuğun babasına aittir. Her kes gücü ölçüsünde bir şeyle mükellef tutulur.... }  BAKARA : 233

 

KİŞİNİN EN HELAL KAZANCI KENDİ ELİNİN EMEĞİDİR

 

{ … Aişe r.anha şöyle dedi : Rasulullah s.a.v buyurdu ki : Kişinin en temiz – ve en helal - yediği şey, kendi kazancıdır. Kişinin çocuğu da kendi kazancındandır. }

 

Ebu Davud (3528) Buhari (1/1301-Tarihu’l-Kebir) Nesei 844) Tirmizi (1358) Darimi (2/247) İbni Mace (2290) Tayalisi (1580) Hakim (2/46) Ahmed (6/3141-127-) Albani (1626-İrva)

{ … Aişe r.anha şöyle dedi : Rasulullah s.a.v buyurdu ki : Kişinin çocuğu onun kazancındandır. Hatta en güzel kazancındandır. Onların mallarından yiyiniz. }

 

Ebu Davud (3529) Nesei (4461) Tirmizi (1358) Darimi (2/247) İbni Mace (2290) Tayalisi (1580) Ahmed (6131) Albani (1626-İrva

 

 

FAKİR DE OLSA İNSANIN İNFAKININ DEĞERİ

 

 

{ … Selman b. Amir r.a şöyle dedi : Nebi s.a.v buyurdu ki : Miskine verilen sadaka bir sadakadır. Akrabaya verilen sadaka ise iki – sadaka – dır : Yani, hem Sadakadır hem de sılayı rahimdir. }

 

Nesei (2581) Tirmizi (658) Darimi (1/397) İbni Hibban (833-Mevarid) Ebu Ubeyd (915-916-Emval) Hakim (1/407) Beyhaki (7/27) Ahmed (4/17-18-214) Albani (883-İrva)

 

 

KİŞİNİN  İNFAK  ETMEDE  ÖNCELİK  GÖSTERECEĞİ  KİMSELER

 

{ … Cabir r.a şöyle dedi : Uzre oğullarından bir adam, tek kölesini müdebber - yani, onun hurriyetini kendisinin ölümüne bağlamış - olarak azat etti. Bu hadise Rasulullah s.a.v’e ulaştığında o adama : Senin bundan başka malın var mı ?,buyurdu. 0 kişi : Hayır dedi. Rasulullah köleyi aldı ve : Bunu benden kim satın alır ?,buyurdu. Bunun üzerine Nuaym b. Abdullah el-Adevi, o köleyi sekiz yüz dirhem karşılığında satın aldı. Bu bedeli Rasulullah s.a.v’e getirdi ve kendisine ödedi. Rasulullah s.a.v bu parayı Uzre oğullarından olan o adama verdi ve : Önce kendinden başlayıp nefsinin ihtiyaçları için sarfet. Bir şey artarsa bunu ev halkına sarf et. Ailenden bir şey artarsa bunu da yakın akrabalarına sarf et. Yakın akrabalarından da bir şey artarsa bunu da şöyle şöyle tasadduk et,buyurdu. Bu son kısmı derken, önündeki, sağındaki ve solundaki ihtiyaç sahiplerine diye işaret ediyordu. }

 

Müslim (997/41) Ebu Avane (5805) Ebu Davud (3957) Nesei (2545) Beyhaki (7/178) Ahmed (3/305-369) Albani (833-İrva)

 

 

BOŞANMIŞ  KADININ  NAFAKASI

 

RİC’İ  TALAKLA  BOŞANAN  KADININ  NAFAKASI

 

      Allah Teala buyuruyor ki : { ...Onları evlerinizden çıkarmayın... }   TALAK : 1

 

{ … Fatıma binti Kays r.anha şöyle dedi : “..... Rasulullah s.a.v buyurduki : Kadın için nafaka ve barınacağı ev, kocasının ona dönme imkanı olduğu zamandır ancak. }

 

Nesei : 3403.n - Ahmed : 27413 - Albani S.Sahiha : 1711.n

 

BAİN TALAKLA BOŞANAN KADINA NAFAKA VE BARINACAK YER YOKTUR

 

{ … Fatıma binti Kays r.anha şöyle dedi : Fatıma’yı kocası üç talak ile boşadı. Rasulullah s.a.v ona barınacak bir ev ve nafaka tayin etmedi...... }

Müslim : 1480/47.n

{ … Fatıma binti Kays r.anha şöyle dedi : Nebi s.a.v’e geldim ve : Ben Halid ailesinin kızıyım. Kocam falanca - kendisi Yemen’de olduğu halde bana -  talakımı gönderdi. Ben de kocamın ailesinden nafaka ve içinde barınacak bir ev istedim. Onlar bu iste-ğimi vermeye imtina ettiler ve Resulullah’a : Ya Rasulallah, kocası bu kadını üç kere boşayıp talakını gönderdi dediler. Fatıma binti Kays da dedi ki : Bunun üzerine Rasulullah s.a.v : Kadın için nafaka ve barınacağı ev, kocasının ona dönme imkanı olduğu zamandır ancak,buyurdu. }

 

 Nesei : 3403.n - Ahmed : 27413 - Albani : 1711- Sahiha

 

{ … Fatıma binti Kays r.anha şöyle dedi : Kocam Ebu Amr b. Hafs b. Muğire Ayyaş b. Ebu Rebia’yı kendine vekil yaparak onunla beni boşadığı haberini bana yolladı. Bu vekili ile bana beş sa’ hurma ve beş sa’ arpa yolladı. Ben : Benim bundan başka nafakam yok mu? Ben sizin evde iddet beklemeyecek miyim dedim ? dedim. Vekil : Hayır dedi. Bunun üzerine elbisemi giyinip Rasulullah’a geldim. Rasulullah s.a.v : Seni kaç defa boşadı ?  buyurdu. Ben : Üç defa dedim. Rasulullah s.a.v buyurdu ki :

Vekil doğru söylemiş. Senin için nafaka yoktur. Sen iddetini, amcanın oğlu İbni Ümmü Mektum‘un evinde tamamla. Çünkü o gözleri görmez bir kimsedir. Onun yanında dış elbiseni rahatlıkla çıkarırsın. İddetin tamamlanınca da bana haber ver,buyurdu. }

Müslim : 1480/48.n - Ebu Avane : 4537.n - Nesel – 3553.n

 

{ … Ubeydullah şöyle dedi : Mervan Fatıma’ya haber gönderip ona - kocasının kendisini boşamasını ve onunla ilgili meseleleri - sordu. Fatıma elçiye şöyle haber verdi : Fatıma, Ebu Hafs’ın nikahında idi. Rasulullah s.a.v Ali b. Ebi Talibi Yemen’in bazı kabilelerine emir tayin etmişti ve Ebu Amr b. Hafs b. el-Mugire, Ali b. Ebi Talib ile beraber Yemen’e gitmek için yola çıkmıştı. [ Fatıma’nın talakından baki kalan tek talakı - elçi ile - Fatıma’ya göndermiş ve onu boşamıştı. Fatıma’nın kocası, Ayyaş b. Ebi Rabia ile Haris b. Hişam’a kadına nafaka vermelerini de emretmişti. Ayyaş b. Ebi Rabia ile Haris b. Hişam :  [ bu kadına hamile olmasının dışında hiçbir nafaka yoktur – deyip - Fatıma’ya : Vallahi, sana hamile olmaklığının dışında hiçbir nafaka yoktur dediler. Fatıma dedi ki : - Bu durumu öğrenmek için - Nebi s.a.v’e geldim ve onların bana söyledikleri şeyleri kendisine zikrettim. Nebi s.a.v : Hamile olmaklığının dışın-da senin için hiçbir nafaka yoktur,buyurdu...}

 

Ahmed : 27406 : Albani : 2160- İrva - Davud : 2290.N

 

 

{ … Ubeydullah b. Abdullah b. Utbe şöyle dedi : Ebu Amr b. Hafs b. Mugire, Ali b. Ebi Talib ile beraber Yemen’e gitmek üzere yola çıktı. Karısı Fatıma binti Kays’a vekili ile haber gönderip kadının talakından baki kalan bir talakı da kullanarak onu boşadığını bildirdi. Haris b. Hişam ve Ayyaş b. Ebi Rabia’ya kadının nafakası ile ilgili emrini verdi. Bu iki vekil, Fatıma’ya geldiler ve : Hamile olmanın dışında senin için nafaka yoktur dediler. Bunun üzerine Fatıma Nebi s.a.v’e geldi ve onların sözlerini kendisine söyledi. Nebi s.a.v : Senin için nafaka yoktur,buyurdu. Fatıma Nebi’den, boşandığı evden başka bir eve taşınmak için izin istedi. Nebi s.a.v de ona izin verdi. Fatıma : Nereye taşmayım ? Ya Rasulallah, dedi. Rasulullah s.a.v : İbni Ümmü Mektum ‘un yanına’buyurdu. İbni Ümmü Mektum kör olduğu için kadın onun yanında dış elbi-sesini çıkarır o da kadını göremez. Fatıma iddetini tamamlayınca Nebi s.a.v onu Usame b. Zeyd’e nikahladı. - Mervan’ın Medine valisi olduğu dönemde - Mervan bu hadisi Fatıma’dan sormak için Kubaysa b. Züeyb’i ona gönderdi. Fatıma ona hadisi nakletti. Mervan : Bir kadının dışında bu hadisi hiç kimseden işitmedik. Dolayısıyla biz, insanları üzerinde bulduğumuz ismeti alacağız dedi. Fatıma’ya Mervanın : Sizinle benim aramda Kur’an vardır. Allah : { ... Onları evlerinizden çıkarmayın... } buyururuyor sözü ulaşınca şöyle dedi : Bu ayet kendisine tekrar dönme hakkı kalan kadın içindir. Üç talakla boşandıktan sonra Allah’ın ihdas edeceği hangi iş vardır ? Buna rağmen : Hamile  olmadığı vakit kadına nafaka yoktur sözünü nasıl söylüyor ve - eğer boşanmış kadına nafaka yoksa - onu ne adına hapsediyorsunuz ? dedi. }

 

 Müslim (1480/41) Ebu Davud (2290) Ahmed (6/415) Albani (6/209-İrva)

 

 

ZİFAFTAN ÖNCE BOŞANAN KADINI FAYDALANDIRMAK

 

     Allah’u Teala şöyle buyuruyor : { Henüz dokunmadan yahut mehir kesmeden kadınları boşarsanız üzerinize bir günah yoktur. Ancak onları – kendilerine bir miktar  şeyler vererek - faydalandırın. Eli geniş olan, kendi gücü nisbetinde, eli dar olan da kendi kaderince güzelce faydalandırmalıdır. Bu, ihsan sahibi kimseler üzerine bir haktır. }   BAKARA : 236

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      

 

 

 

 

 

                                                                    TACUDDİN  EL- BAYBURDİ

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol