Kur'an ve Sünnet
   
 
  Uydurma Hadisler 2

UYDURMA HADİSLER 2
2005-02-05
           
            MEVZU HADİS : Peygambere isnat edildiği halde peygambere ait olmayan sözlere denir.
Hadis-i Şerifte;
“Benim hakkımda yalan söylemek her hangi bir kimse hakkında yalan söylemek gibi değildir.Her kim benim hakkımda kasten yalan söylerse cehennemde ki yerine hazırlansın “1
Selefi salihin bu tehlike karşısında hadislerin sıhhatli bir şekilde gelecek nesillere aktarılabilmesi için isnad ilmi,cerh ve tadil ilmi,ravi ve şahıslar tarihi ve mustalah hadis ilmi gibi ilimleri geliştirmişlerdir ve hadis rivayet ederken (üstteki geçen) hadisin muhatabı olmamak için çok büyük hassasiyet göstermişler manasında şüphe ettikleri hadislerin sonuna (ev kemâ gâle) dediği gibi (ev mislehu) veya bunun benzeri (ev şiphuhu) ve yahut ta buna yakın bir şey söyledi anlamını içeren ibâreler eklemişlerdir.
Bir hadisin mevzuu olması, o sözün manasının da yanlış olmasını gerektirmez. Her doğru sözü  peygambere ithaf etmek de büyük bir yanlıştır.Kasıt olduğu takdirde iftira mahiyeti taşır ki; onun mesuliyeti çok büyüktür.
İftiranın iki boyutu varki;
Birincisi: Allah Resulünün söylemediği bir sözü ona isnat etmekle iftira etmek.
İkincisi:  Peygamber (S.A.V) ‘in söylediği ilmen sabit olan sözleri de akli kıyaslar neticesinde değerlendirerek kabul etmemek. 2
HADİS UYDURMA SEBEBLERİ
1- KASITLI  UYDURMA :İslam’ın hızla yayılışını hazmedemeyen kafirler İslam’ı içten içe yıkmanın hesaplarını yaptılar.Bunun yolunun da müslümanların yaşantılarına sokula-bilecek yanlış fikirlerden geçtigini tespit ettiler. Ancak feraset sahibi İslam uleması cerh ve tadil ilimleri sayesinde İslam dinini kafirlerin kötü emelleri karşısın da muhafaza etmişlerdir.Allah cümlesinden razı olsun.
            2- İYİ NİYETLE YAPILAN UYDURMALAR: Din kardeşini hayra teşvik edip çirkin işlerden sakındırmak için uydurulan ve Allah katında yaptığı bu işten hayır uman cahil insanların din üzerindeki tahribatları.
              3-GURUP VE MEZHEPLERİN KENDİ KABİLE VEYA LİDERLERİNİ ÖVME     KAYGISI:
        Hz.Osman’ın vefatı ile beraber ortaya çıkan batıl fırkalar kendi fikirlerini yaya bilmek ve taraftar sayılarını artıra bilmek için hadis uydurmuşlardır ki hasma galip gelebilmek için hadisten daha iyi bir delil olamazdı. 3
من عَرَفَ نَفْسَه فقد عَرفَ رَبَّّه 
"Nefsini bilen  Rabbini de bilir"  [1]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni, Aliyyul kari, Deyba’, Feyruzabadi , Hac Ahmet, İbni Arak, İbni Teymiye, İmamı Nevevi, Kavukcu,Nasruddin el Albani, Sagani, Sehavi, Suyuti, Tarablusi,  Zerkani, ve Zerkeşi hadisin mevzu olduğunda hemfikirdirler,hadis diye nakletmeninse caiz olmadığını ifade etmişlerdir, bazı muhaddisler bu sözün  Yahya b. Muaz  Errazi’ye ait olduğunu ifade etmişlerdir,söz hikmetli olduğu için zamanla Allah Resulüne isnad edilmiştir.
علماءُ أمَّتي كأنبياء بني إسرائيل
"Ümmetimin Alimleri Beni İsrail’in Nebileri Gibidir"[2]
Hadis Ulemasından;
İmamıAbdul Fettah Ebu Gudde, Acluni,Aliyyul  kari,Demiri,Deyba’,İbni Hacer el Askalani ,Kavukcu,Nasruddin el Albani,  Sehavi, Suyuti, Şevkani,Tarablusi,Tirmizi,Zerkani ve Zerkeşi hadis olmadıgında ittifak halindedirler.
الدّ ُنيا مَزْرَعَة الاخرة
"Dünya AhiretinTarlasıdır " [3]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Deyba’,Hac Ahmet,Kavukcu,Sehavi,Sagani mevzu oldugunu sölerler.
                                              
لو كان الأرُزْ رجلا لكان حليم
"Pirinç Eğer     Bir   Adam    Olsaydı   Yumuşak  Başlı   Olurdu"   [4]
Hadis Uleması;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Deyba’Hac Ahmed,İbni Hacer el Askalani,İbni Kayyım el Cevziyye,Kavukcu,Sagani,Sehavi,Şevkani,Tarablusi ve Zerkani hadisin mevzu olduğunu söylerler.
Bazı rivayetlerde “aç olan yerse doyar.” İfadesi  de    ek olarak gelmiştir.
من ان ليلة مولد النبي صلى الله عليه وسلم ارتجس إيوان كسرى...
"Resulullah (s.a.v)’in doğumunda Kisra'nın sarayının sallanması ve on dört sutunun düşmesi,farisilerin bin yıldır sönmeyen ateşinin sönmesi,sava gölünün kuruması gibi harikulade olayların aslı yoktur" [5]
                                            لولاكَ {لولاكَ} لما خلقتُ الأفلاك                   
"Sen Olmasaydın (Sen Olmasaydın) Alemleri Yaratmazdım"  [6]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Hac Ahmet,Kavukcu,Sagani ve Şevkani bu sözün hadis olmadığını söylerler.
الدَّرَجَة الرَّفيع، فيما يقال بعد الأذان
 "Yüksek Derecelere" [7]
Ezan Duasındaki “Edderecetürrafia” (yüksek Dereceye) ibaresi ezan dualarının rivayetleri içinde mevcut değildir.
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Deyba’,Sehavi,veZerkani ezan duasının rivayetleri içinde böyle bir ibarenin bulunmadığını söylerler. 
Buhari,İmamı Ahmet veSünenlerdeki rivayetlerde;
“Allahümme rabbe hazihid-da’veti’t tamme ve’s-salatil kaime atiMuhammeden el-vesilete vel fazilete veb’a’shu makamen mahmudenillezi ve adteh”
إنْ لم يكن العلماءُ أولياءَ الله،فليس لله وليّ
"Alimler Allah’ın velisi değilse eğer,Allah’ın hiçbir dostu yoktur"  [8]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Deyba’,İbni Hacer el Askalani,Kavukcu Sehavi, Şevkani, Tarablusi ve Zerkani mevzu olduğunu söylemişlerdir.
İbni Hacer el Askalani sözün hadis olmadığını ama manasının doğru olduğunu söyler,Aliyyul kari’de bu söz hadis değildir zira söyleyeni bellidir. Bu söz İmamı Ebu Hanife ve İmamı Şafi’nin sözüdür. Her ikisi de söylemiştir.
شاورُوهُن و خالفوهن        
"Bayanlara Danışınız ve Söylediklerinin Tersini Yapınız"  [9]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Nasruddin el Albani,Aliyyul kari, Deyba’ Hac Ahmet,İbni Arak, İbni Hacer el Askalani, Kavukcu, Sehavi,Suyuti ,Şevkani, Tarablusi ve Zerkani bu sözün hadis olmadığında hemfikirdirler.
اجتماعُ الخَضِر و إلياس عليهما السلام في كل عام في الموسم بمِنىً
"Hızır ve İlyas (a.s.) selam üzerlerine olsun her sene mina mevsiminde buluşmaları"[10]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Deyba’,Hac Ahmet,İbni Kayyımel Cevziyye,İbni Hacer,İbni Teymiye,  İmamı Buhari,Kavukcu,Sagani, Sehavi, Suyuti, Tarablusi ve Zerkeşi hadisin uydurma olduğunda hem fikirdirler.
İbniKayyım el Cevzi,Hızır ve hayatta olmasından bahseden bütün hadislerin mevzu olduğunu söylemiştir,bu genellemeye imamı suyuti katılmamıştır.
                                  العِلمُ عِلمان:عِلم الأديان، وعِلمُ الأبدان                  
"İlim iki ilimdir dinler ilmi ve bedenler ilmi"  [11] 
من جَهِلَ شيئا عاداه 
   "Kişi bilmediğinin düşmanıdır"  [12]
Hadis Ulemasından;
İmamıAbdul Fettah Ebu Gudde, Acluni,Aliyyul kari,Deyba’,Hac Ahmet,Kavukcu ve Zerkani mevzu olduğunu söylemişlerdir.bazı hadisciler bu sözün İmamı Şafi’ye ait bir söz olduğunu söylemişlerdir.
الحديثُ في المسجد يأكل الحسنات كما تأكلُ البهيمة الحشيش         
"Mescit de konuşmak hayvanın otu yediği gibi iyilikleri yer (bitirir)"[13]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Feyruz abadi,Hac Ahmet, Iraki, Kavukcu, Nasruddin el Albani, Sagani ve  Şevkani,
Bu sözün hadis olmadığında hem fikirdirler.
من صلى خَلفَ تقي، فكأنما صلى خلفَ نبِيّ
"Muttaki birinin arkasında namaz kılan kişi Nebi (s.a.v)’in arkasında namaz kılmış gibidir" [14]
Hadis ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde, Acluni,Aliyyul kari, Kavukcu, Nasruddin el Albani, Sehavi  ve Şevkani bu sözün hadis olmadığını beyan etmişlerdir.
Nasburraye adlı eserde bu hadis için garip lafzını kullanmıştır, Abdulfettah Ebu Gudde İmamı Zeylai’nin garıptir lafzını aslını bulamadığı hadisler için kullandığı söyler.
سُؤْرُ المؤمن شفاء
     "Müslüman’ın artığı (Müslüman’a) şifadır" [15]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,,Deyba’,Hac Ahmed,Iraki,Kavukcu,Nasruddin el Albani, Sehavi ve Zerkani hadisin mevzu olduğunu söylemişlerdir. Sehavi manasının doğru olduğunu söyler.
مُوتوا قبل أن تَموتوا
 "Ölmeden Önce Ölünüz" [16]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,İbni Hacer el Askalani,Hac Ahmet,Kavukcu,Sehavi,Tarablusi ve Zerkani mevzu olduğunu beyan etmişlerdir.
البَاذنجان لما أكل له
    "Patlıcan ne için yenirse onadır" [17]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde, Acluni,Aliyyul kari,Deyba,Hac Ahmet,İbni Kayyım el Cevzi,Kavukcu, Sagani, Sehavi, Suyuti,Şevkani, Tarablusi, Zerkani ve Zerkeşi bu sözün hadis olmadıgında hem fikirdirler.
دَوِمي قرْعَ بابِ الجنة.قاله لعائشة،قالت: بماذا؟ قال: بالجوُع                             
               "Resulullah (s.a.v); cennetin kapısını çalmaya devam ediniz buyurdu hz.Aişe (r.a) ne ile deyince açlık ile buyurdu." [18] 
Hadis ulemasından;
İmamı  Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul Kari ve Iraki hadisin mevzu olduğunu söylemişlerdir.
قَصُّ الأظافر
        "Tırnakları Kesmek" [19]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah EbuGudde,Acluni,Aliyyul kari,Deyba’,Hac Ahmet,Iraki,İbni Kayyım el Cevzi,Kavukcu, Sehavi ve Şevkani tırnakları kesmenin keyfiyeti ve gün tayini hakkında Resulullahdan sabit bir şeyin olmadığını söylerler. Hz.Ali’ye ve İbni Hacer el Askalani’ye isnad edilen rivayetlerinde aslı yoktur.
Şevkani mevzuatında bu konuda şu gibi rivayetlerinde varlığının olmadığından bahseder; Kim tırnağını cumartesi günü keserse hastalık ondan uzaklaşır ve şifa gelir, Kim Pazar keserse yoksulluk ondan gider ,zenginlik gelir, Kim pazartesi giderse illet gider sıhhat gelir, Salı günü kesenden maraz gider afiyet gelir,
مسْحُ العينين بباطن أنبلتي المسبِّحتينِ بعد تقبيلهما عند سماع قول المؤذن:أشهدُ أن محمداًعبده  ورسولهُ             
"Müezzin Eşhedü enne Muhammeden Resulullah derken şehadet parmaklarının iç ucunu öperek gözlere sürmek" [20]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari, Deyba’,Hac Ahmet, İbni Teymiye,İbni Tahir, Kavukcu, Nasruddin el Albani,Sehavi,Şevkani ve Zerkani bu fiilin hadisle sabit olmadığını ifade ederler.
Bazı uydurma rivayetlerde ek olarak “kim dostumun yaptığı gibi yaparsa şefaatime nail olur” eklemesi vardır.
İmamı Sehavi bütün rivayetleri ve farklılıkları zikrettikten sonra bu konuda merfuluğu sahih hiçbir şey yoktur der.
                                        أبىالله أن يصحّ إلا كتابُه                     
 "Allah (c.c) yalnızca kendi kitabını doğru kıldı" [21]
            Hadis Ulemasından;
İmamıAbdul Fettah Ebu Gudde, Acluni,Aliyyul kari,Deyba’Hac Ahmet,Kavukcu,Sehavi,Şevkani veZerkani bu sözün bir hadis olmadığında hemfikirdirler.
Bu söz İmamı Şafi’ye ait bir sözdür,talebesi olan Müzeni şöyle der ;(Risale adlı) kitabı Şafi’ye seksen defa okudum(herhalde devamlı ders kitabı olarak okutuluyordu) her seferinde hata üzerinde duruyordu ve imamı Şafi;Yeter! “Allah kendi kitabından başkasını doğru (hatasız) kılmadı”
 من كثرَت صلاته في الليل حَسُنَ وجهه في النهار
 "Gece Namazını Artıran Kişinin Gündüz Yüzü Güzel Olur" [22]
           Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul Kari,Darekutni, Deyba,Hac Ahmet,Hakim,İbni Adiy, İbni Cevzi, İbni Hıbban Kavukcu, Nasruddin el Albani,Sagani, Sehavi,Suyuti, Şevkani,Ukayli ve Zerkeşi bu sözün hadis olmadığında hem fikirdirler.
Aliyyul kari bu sözün kasıtsız bir uydurma olduğundan bahseder ki hadis ulemasının ekseri bu görüştedir.
سَبُّ أصحابي ذنبٌ لا يغفر
 "Ashabıma Sövmek Bağışlanmayan Bir Günahtır" [23]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Hac Ahmet,İbni Arak,İbni Teymiye,Kavukcu veŞevkani böyle bir hadisin olmadığında hem fikirdirler.
الأحاديث في ذم مُعاويه
     "Muaviye(r.a)’ı zemmeden hadisler" [24]
Hadis Ulemasından;
İmamıAbdul Fettah Ebu Gudde, İbni Kayyım el Cevziyye,Kavukcu ,Suyuti veŞevkani hazreti Muaviyeyi zemmeden hadislerin aslının olmadığını söylerler.
 صلاةٌ  بعِمامة  تعد ل خمسا وعشزين صلاةً بلا عَمامة 
 "Sarıkla Kılınan Bir Namaz Sarıksız Kılınan Yirmi Beş Namaza Denktir" [25]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni, Aliyyul kari,Deyba’,Hac Ahmet, İbni Arrak,Kavukcu, Nasruddin el Albani, Sehavi ve Zerkani böyle bir hadis olmadığını söylemişlerdir.
Bazı hadis alimleri sarıklı kılınan namazın faziletine dair sabit hiçbir hadisin olmadığını söylemişlerdir İmamı Menufiyyu[26] de bunlardandır.
صلاةٌ  بخاتم  تعد ل سبعين صلاةً  بغير خاتم
 "Yüzükle Kılınan Bir Namaz Yüzüksüz Kılınan 70 Namaza Denktir."  [27]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Aliyyul kari,Deyba’, İbni Hacer el Askalani, Kavukcu, Sehavi, Şevkani ve Tarablusi bu sözün hadis olmadığında hem fikirdirler.
قدّس العد سُ علىلسان سبعين نبياً،اخِرُهم عيسى
"Mercimek Yetmiş Nebinin Dili İle Kutsal Kılındı,Onların Sonuncusu( Meryem Oğlu) İsa'dır) [28] 
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari,Deyba’,Ebu Musa el Medeni, Hac Ahmet,İbni Kayyım el Cevziyye, İbni Mubarek, Kavukcu,Leys b. Sa’d Sagani,Sehavi, Suyuti, Şevkani, Zerkani ve Zerkeşi,bu sözün uydurma olduğunda hem fikirdirler.
الكلام على المائدة    
"Yemek Esnasında Konuşma’(nın yasaklanması)" [29]
            Hadis Ulemasından;
İmamıAbdul Fettah Ebu Gudde, Acluni,Aliyyul kari,Hac Ahmet, Sehavi ve Zerkani böyle bir hadisin olmadığını söylerler.
 أ طلبوا العلم من المهدإلى اللحد
"Beşikten Mezara Kadar ilim tahsil Ediniz" [30]
Hadis Ulemasından ;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde ve Hac Ahmet bu sözün hadis olmadığını ifade etmişlerdir.
الوردُ الأبيضُ خُلِقَ من عَرَقِه صلى الله عليه و سلم، والأحمرُ من عرقِ جبريل، والأصفر من عرق البُراق                
"Beyaz Gül Peygamber Efendimizin Terinden Kırmızı Gül Cebrail’in Sarı Gül Burağın Terinden Yaratılmıştır" [31]
Hadis Ulemasından;
İmamıAbdul Fettah Ebu Gudde, Acluni,Deyba’,İbni Arak,İbni Asakir,İbni Hacer el Askalani, İbni Kayyımel Cevziyye, Kavukcu, Nasruddin el Albani,Nevevi, Nüceym, Sagani,Suyuti , Sehavi, Zerkani ve Zerkeşi böyle bir hadisin olmadığında hem fikirdirler.
كنتُ كنزاً لا أعرفَ، فأحببتُ أن أعرف ،فخلقتُ خلقاً فعرفتهم بى فعرفوني 
"Bilinmeyen Bir Hazine İdim ,Bilinmek İstedim Mahlukatı Yarattım Ve Kendimi Tanıttım Beni Tanıdılar) [32]
Hadis Ulemasından;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyul kari, Deyba’Hac Ahmet,İbni Arrak,İbni Hacer el Askalani, İbni Teymiye, Kavukcu, Sehavi,Suyuti,Tarablusi, Zerkani veZerkeşi bu sözün hadis olmadığında hem fikirdirler.
البطيخ وفضائله
        "Karpuz ve Faziletleri" [33]
Hadis Ulemasından ;
İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Aliyyul Kari,İbni Arak, İbni Kayyım el Cevziyye, Kavukcu,Sehavi, Sagani,Suyuti,Zerkani ve Zerkeşi rivayetler içinde böyle bir hadisin olmadıgında hem fikirdirler.
    حبّ الوطن من الإيمان
           "Vatan Sevgisi İmandandır" [34]
            Hadis Ulemasından:
            İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni, Aliyyul Kari,Deyba’,Hac Ahmet,Kavukcu ,Nasruddin el Albani, Sagani,Sehavi,Suyuti,Tarablusi ve Zerkeşi bu sözün hadis olmadığını söylemişlerdir.
Sehavi hadis değildir ama manası doğrudur derken Aliyyul Kari manasının doğruluğu sözüne bile hayret etmiştir.
الضرورات تبيح المحظورات 
"Zaruretler Haramları Mübah Kılar" [35]
             Hadis Ulemasından;
             İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyulkari,Hac Ahmet,Kavukcu, Tarablusi, Sehavi ve Zerkani bu sözün bir hadis olmadığını fıkıh ulemasının Ayetler ve Hadisler ışığında çıkardıkları bir Usulu Fıkıh kaidesi olduğunu söylemişlerdir.
عند ذكر الصالحين تنزيل الرحمه
"Salihlerin Anıldığı Yere Rahmet İner" [36]
             Hadis Ulemasından:
             İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Aliyyul kari,Deyba’,Iraki,İbni Hacer el Askalani, İbni Cevzi,Kavukcu,Sehavi,Şevkani
İbni Cevzi “Safvetüs Saffe” adlı eserinin mukaddimesinde bu sözün hadis olmadığını ve Süfyan b. Uyeyne[37]’ye ait bir söz olduğu söylenir
القلب بيت الرب
"Kalp Rabbin Evidir" [38]
            Hadis Ulemasından:
İmam Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni, Aliyyül Kari,İbni Arak.İbni Hacer el Askalani, İbni Teymiyye ve Suyuti bu sözün hadis olmadığını ifade etmişlerdir.
مت مسلماً ولا تبالِ
"Müslüman (olarak)öl ve aldırış etme" [39]
              Hadis Ulemasından:
              İmamı Abdul Fettah ebu Gudde,Acluni ,Aliyyul kari,Deyba’,Kavukcu ve Sehavi bu sözün hadis olmadığında hem fikirdirler.
من لعبَ بالشطرنج فهو ملعون 
 "Kim Satranç Oynarsa İşte O Mel’undur." [40]
              Hadis Ulemasından:
              İmamı Abdul Fettah EbuGudde,Aliyyulkari,Deyba’Hac Ahmet, Kavukcu,Nevevi ,Sehavi ,Suyuti, Şevkani;Zerkani hadisin uydurma olduğunu belirtmişlerdir.
لا ادري نِصفُ العلم
"Bilmiyorum (Demek) ilmin yarısıdır" [41]
               Hadis Alimlerinden:
               İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,Aliyyulkari,Sehavi bu sözün hadis olmadığını söylemişlerdir.
Aliyyulkari bu sözün Tabiinden olan Şa’bi’ye ait olduğunu söylemiştir ,Abdul Fettah Ebu Gudde Hafız İbni Abdul Berr’in görüşünü desteklemiştir ki o da bu sözün aslının sahabeden Ebud-Derda’ya ait olduğu görüşünü benimsemiştir.
           الفقر فخري وبه افتخر
 "Fakirlik övüncümdür ve onunla övünürüm" [42]
                Hadis Ulemasından:
                İmamı Abdul Fettah Ebu Gudde,Acluni,AliyyulKari,İbni Hacer el Askalani,Kavukcu, İbniTeymiye, Sehavi uydurmadır demiştir.
 
               Fikret ŞANLIBABA

 

1 Sahihi Müslim Mukaddime 5-6, Cenaiz 2154-2155-2156,Buhari Cenaiz 1291,Tirmizi Cenaiz 1000
2 Şami
3 Şami
[1] Dürer –Suyuti- sy.148  Keşfül Hafa –Acluni-c.2-sy.343-Hd.no(2532)  Keşfül ilahi-Tarblusi-c.2-sy.678-hd.no(890)  Makasıd-Sehavi-sy.490-491-hd.no(1149)  Masnu-Aliyyul kari-sy-189-hd.no(349)   Mevzuat-Aliyyul kari-sy.351 hd.no(506)  Muhtasar ıMakasıd-Zerkani sy.247hd.no(1052)  Münteha-Hac Ahmet-sy.725-hd.no(1134)  Lulu-kavukcu-sy.191-hd.no(594)  Risaletül Mevdua-Sagani-sy.5 Silsile-Nasruddin el Albani-c.1-sy166-hd.no(66)  Temyiz-Deyba’-sy.209  Tenziliş şeria-İbni Arak-c.2-sy402  Tezkira-Zerkeşi-sy.129
[2]Dürer-Suyuti –sy.110  Fevaid-Şevkani-sy.286-hd.(47)  Keşful Hafa –Acluni-c.2-sy.-83-hd.no(1744)  Keşful İlahi-Tarablusi-c.2-sy.498-hd.no(576)  Lulu-Kavukcu-sy.121-hd.no(338)  Makasidul Hasene-Sehavi-sy.340-hd.no(702)  Masnu-Aliyyul kari-sy.123-hd.no(196)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.247 hd.no(297)  Muhtasarı Makasıd-Zerkani-sy180-hd(652)  Silsile-Nasruddin el Albani c.1 sy.679-hd.no(466)
Temyiz-Deyba’-sy.130  Tezkira-Zerkeşi-sy.167
[3] Keşful hafa-Acluni-sy.495 hd.no(1320)  Lulu-Kavukcu-s.82-hd.no(204)  Makasıdul Hasene-Sehavi-sy.260-hd.no(497) Masnu-Aliyyul kari-sy.101-hd.no(135)  Mevzuat-Aliyyul kari sy.199 hd.no(205)  Münteka-Hac Ahmet-sy.412-hd.no(565)  Risaletül Mevdua-Sagani-sy.8 Temyiz-Deyba’-sy.97-98
[4]Fevaid-Şevkani-sy.163-hd.no(29)   Keşful hafa-Acluni-c.2-sy.162hd.no(1982),(2109)  Keşfül İlahi-Tarablusi-c.2sy.603-hd.no(752)
Lulu-Kavukcu-sy.153hd.no(451)  Makasıdul Hasene-Sehavi-sy.408-hd.no(899),sy.72-hd.no(90)  Masnu-Aliyyul kari-sy.56-hd.no(27)
Menarul münif-İbni kayyım el Cevziyye-sy.(61)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.294-hd.(383)  Muhtasar makasıd-Zerkani-sy.214-hd.no(831)
Münteha-Hac Ahmet-sy.609-hd.no(909)  Risaletul Mevdua-Sagani-sy.8  Temyiz-Deyba’-sy.153
[5] Masnu-Aliyyul kari-Tahkik Abdulfettah Ebu Gudde-sy18-19-20Temyiz-Deyba’sy.70
[6]Bu sözün iki rivayeti vardır.Birinde levlake lafzı iki kere kullanılmıştır.İkisi de uydurmadır.   Fevaid-Şevkani-sy.326-hd.no(18)  Keşfül hafa-Acluni-c.2-sy.214-hd.no(2124)  Lülü-Kavukcu-sy.154hd.no(452)  Masnu-Aliyyul kari-sy.150-hd.no(255)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.295-296-hd.no(385)  Münteka-Hac Ahmet-sy.609-hd no(914)  Risaletül Mevdua-Sagani-sy.7
[7] Keşfül hafa-Acluni-sy.483 hd.no(1289)  Makasıd-Sehavi-sy.254 hd.no(484)  Masnu Aliyyul kari-sy.100-hd.no(132)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.198-hd.no(202)  Muhtasarı Makasıd-Zerkani-sy.142-hd.no(467)  Temyiz-Deyba’-sy.95
Fevaid-Şevkani-sy.286-287-hd.no(49-50)  Keşful hafa-Acluni-c.2 sy.235 hd.no(2185)  Keşful ilahi- Tarablusi-c.2 sy.676 hd.no(885) Lulu-Kavukcu-sy.156-hd.no(462)  Makasidul hasene-Sehavi-sy.426 hd.no(940) Masnu -Aliyyul kari-sy.62-hd.no(45)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.136-hd.no(105)  Muhtasarı makasıd-Zerkani-sy.105-hd.no(242),sy.220-hd.no(870)  Temyiz-Deyba’-sy58-59
[9] Dürer-Suyuti-sy.96-97  Fevaid-Şevkani-sy.129 hd.no32  Keşful hafa-Acluni-.c.2 sy.4 hd.no(1529)  Keşful İlahi-Tarablusi-c.1 sy.423 hd.no(480)  Lulu-Kavukcu-sy.101 hd.no(264)  Masnu-Aliyyul kari sy.113 hd.no(160)  Makasıd-Sehavi sy.297 hd.no(585)  Mevduat-Aliyyul kari sy.222 hd.no(240)  Muhtasar Makasıd-Zerkani-sy.sy.161 hd.no(550)  Münteka Hac Ahmet sy.450 hd.no(630)  Silsile-Nasruddin el Albani c.1 sy.619 hd.no(430)  Temyiz-Deyba’ sy.112  Tenzihiş Şeria-İbni Arrak  c.2 sy.308
[10] Dürer-Suyuti-sy 187  Keşful hafa-Acluni-c.1-sy.49 hd.no(110)  Keşful ilahi-Tarablusi-c.1-sy.327-hd.no(368)  Lealil Masnua-Suyiti-c.1-sy.167  Lulu-Kavukcu-sy.32-hd.no(13-14),sy.88-hd.no(221)  Makasıd-Sehavi-sy.40-hd.no(27)  Masnu-Aliyyul kari-sy.46-hd.no(4)  Menarıl münif-İbni Kayyım el Cevziyye-sy.67-hd.no(123…135)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.81-hd.no(13)  Münteha –Hac Ahmet-sy.65-hd.no(48)  Risaletül Mevdua-Sagani-sy.4  Temyiz-İbni Deyba’-sy.8  Tezkire-Zerkeşi-sy.207
[11] Fevaid- Şeckani-sy.284 hd.no(31-32)  Keşfül hafa-Acluni-c.2-sy.89-hd.no(1765)  Lulu-Kavukcu-sy.122-hd.no(339)  Masnu-Aliyyul kari-sy.124-125-hd.no(197)  Mevduat-Aliyyul kari-sy.247-248 hd.no(301)  Münteka Hac Ahmet-sy.306-hd.no(376),sy.499-hd.no(723)
Risaletül Mevdua-Sagani –sy.5  Telhisi ilelil mütenahici-İbni Cevzi-sy.36-hd.no(34)
[12] Keşful Hafa-Acluni c.2 sy.320 hd.no(240)  Lulu-Kavukcu-sy.179 hd.no(554)  Masnu-Aliyyul  kari-s..182 hd.no(330)  Mevzuat-Aliyyul kari sy.341 hd.no(482)  Muhtasarı Makasıd-Zerkani-sy.232 hd.no(1018)  Münteka-Hac Ahmet sy.692-693 hd.no(1075)  Temyiz-Deyba-sy.203
[13] Fevaid-Şevkani sy.24 hd.no(32) sy.25 hd.no(33)  İhyau Ulimiddin Tahkiki-Iraki c.1 kitabu esrarus-salat sy.201 hd.no(4)  Keşful hafa –Acluni sy.324 hd.no(1121) c.2 sy.315 hd.no(2439)  Lulu-Kavukcu sy.178 hd.no(549)  Masnu-Aliyyul kari sy.181 hd.no(328),sy.92 hd.no(109)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.186 hd.no(17) Münteka-Hac Ahmet-sy.381 hd.no(504)  Risaletül Mevdua-Sagani sy.6  Silsile-Nasruddin el Albani c.1 sy.60 hd.no(4)
[14] Fevaid-Şevkani-sy.32 hd.no(69)  Keşful hafa-Acluni  c.2-sy.338 hd.no(2514)  Lulu-Kavukcu sy.186 hd.no(580)  Makasıd-Sehavi sy.487 hd.no(1139)  Masnu-Aliyyul kari-sy.186 hd.no(344) Silsile-Nasruddin el Albani-c.2 sy.44 hd.no(573)
[15] Keşful hafa-Acluni-sy.526-hd.no(1405),sy.555-hd.no(1500)  Lulu-Kavukcu_sy.90-hd.no(229)  Makasidul hasene-sehavi-sy.276-hd.no(532)  Masnu-Aliyyul kari-sy.106-hd.no(144)-sy.110-hd.no(150)  Mevzuat -Aliyyul kari-sy.208-hd.no(217)  Muhtasarı makasıd-Zerkani-sy.151-hd.no(505)  Münteka-Hac Ahmet sy.434-hd.no601,sy447-hd.no(624)  Silsile-Nasruddin el-Albani-c.1-sy.177-hd.no(78)
Temyiz-Deyba’-sy.154-hd.no(110)
[16] Keşful hafa-Acluni-c.2-sy.374-hd.no(2669)  Keşful ilahi-Tarablusi-c.2-sy.676hd.no(884)  Lulu-Kavukcu-sy.204-hd.no(641)   Makasidul Hasene-Sehavi-sy.510 hd.no(1213)  Masnu-Aliyyul kari-sy.198-hd.no(373)  Muhtasarı  Makasıd-Zerkani-sy.255-hd.no(1110)  Münteka-Hac Ahmet sy.760-hd.no(1198)
[17] Dürer-Suyuti sy.57  Ellail masnua-Suyuti c.2 sy.224  Fevaid-Şevkani sy.167 hd.no(36)  Keşfül hafa-Acluni c.1 hd.no(894),c.2 hd.no(1948)  Keşful İlahi-Tarablusi-sy242 hd.no(263)  Lulu-Kavukcu-sy.61 hd.no(126-127)  Masnu-Aliyyul kari-sy.73 hd.no(75)  Makasıd-sehavi-sy.170 hd.no(279)  Menar-İbni Kayyım el Cevziyye-sy.54 hd.no(55) Mevzuat-Aliyyul kari-sy.144-hd.no(112)  Muhtasarı makasıd-Zerkani-sy.109 hd.no(259)  Münteka-Hac Ahmet sy.289 hd.no(356)  Risaletül mevdua-Sagani sy.9  Temyiz-Deyba’-sy.62-63  Tezkire-Zerkeşi sy.150.
[18] İhyayı Ulumiddin Tahkiki-Hafız el ıraki-c.3 sy.102 hd.no(1)  Keşful Hafa –Acluni-c.1 sy.499 hd.no(1328)  Masnu-Aliyyul kari-sy.100 hd.no(130)
 
[19] İhyayı Ulumiddin Tahkiki-Iraki c.1 kitabu esrarut tahare sy.187 hd.no(1)  Fevaid-Şevkani sy.197 hd.no(10)  Keşful hafa-Acluni c.2 sy.125 hd.no(1875)  Lulu-Kavukcu- sy.133 hd.no(371),sy.197 hd.no(613)  Masnu-Aliyyul kari sy.130 hd.no(215)  Makasıdul hasene-Sehavi sy.362 hd.no(772)  Menarul münif-İbni Kayyım el Cevziyye-sy.140 hd.no(323)  Mevzuat-Aliyyul kari-sy.259 hd.no(329)  Münteka-Hac Ahmet sy.533 hd.(783), sy.741 hd.no(1165)  Temyiz –Deyba’-sy.142,sy.211-212
[20] Fevaid –Şevkani sy.19-20 hd.no(18-19)  Keşfıl hafa –Acluni c.2 sy.269 hd.no(2296)  Lulu-Kavukcu sy168 hd.no(505)  Masnu-Aliyyul kari sy168 hd.no(300)  Makasıd-Sehavi sy.450 hd.no(1021)  Mevzuat-Aliyyul kari sy.215-216 hd.no(435)  Muhtasarı makasıd-Zerkani-sy.230 hd.no(940)  Münteka-Hac Ahmet sy.652 hd.no.(996)  Silsile-Nasruddin el Albani-c.1 sy.173 hd.n0(73)  Temyiz-Deyba’sy.188-189
[21] Favaid-Şevkani sy.309 hd.no(27) Keşful hafa –Acluni c.1 sy.35 hd.no(59) Lulu-Kavukcusy.29 hd.no(5) Masnu-Aliyyul kari-sy.50 hd.no(12)  Makasıd-Sehavi sy.34 hd.no(15)  Mevzuat-Aliyyul kari sy.76 hd.no(5  Muhtasarı Makasıd-Zerkani sy.65 hd.no(13) Münteka Hac Ahmet sy37 hd.no(8) Temyiz-Deyba’ sy.5
[22] Ellai-Suyuti c.2 sy32..35 Kitabus-Salat FevaiŞevkani sy.35 hd.no(78) Keşful Hafa –Acluni c.2 sy360 Lulu-Kavukcu sy.199 hd.no(619) Makasıd-Sehavi sy.498 hd.no(1169) Masnu-Aliyyul kari sy.129 hd.no(360) Mevzuat-Aliyyul kari sy.357 hd.no(522)  Mevzuat-İbni Cevzi c.2 sy.109-110-111  Münteka-Hac Ahmet sy.720 hd.no(1122) sy.742 hd.no(1167)  Risaletül Mevdua-Sagani sy.7-8  Silsile-Nasruddin el Albani c.10 sy.169 hd.no(4644) Temyiz –Deyba’ sy.212  Tezkire-Zerkeşi sy.155
[23] Fevaid-Şevkani sy.386 hd.no(103) Keşful hafa –Acluni c.1 sy.537 hd.no(1445) Lulu-Kavukcu sy.94 hd.no(241) Masnu -Aliyyul kari-sy.110 hd.no(151) Mevzuat-Alıyyul kari sy.213-214 hd.no(223) Münteka-Hac Ahmet sy.439 hd.no(611) Tenzihuş-Şeria-İbni Arak-c.1 sy.320 hd.no(32)
[24] Ellai-Suyuti c.1 sy.427-428 Fevaid-Şevkani sy.403..409 hd.no(145..158) Lulu-Kavukcu-sy.141 hd.no(401) Menar-İbni Kayyım el Cevziyye sy.117 hd.no(251-252) sy.118 hd.no(264)
[25] Keşful hafa-Acluni c.2 sy.33 hd.no(1603) Lulu-Kavukcu sy.108 hd.no(296-297) Makasıd- Sehavi sy.313 hd.no.(624) Masnu-Aliyyul kari sy.118-119 hd.no(177) Mevzuat-Aliyyul kari sy.232-233 hd.no(263) Muhtasırı Makasıd-Zerkani sy.167 hd.no(584) Münteka-Hac Ahmet sy.431 hd.no(597) sy.465 hd.no(660-661) Silsile-Nasruddin el Albani c.1 sy.249 hd.no(127) Temyiz-Deyba sy.118 Tenziluşşeria-İbni Arak c.2 sy.124
[26] Sihabeddin Ahmet b. Muhammed b.Abdusselam el Menufi el Mısri Hafız sehavi’nin talebesidir Şeyhinin Makasıdul Hasenesini Telhis etmiştir bu telhise “Ed-Dürretül-Lamia Fi Beyani Kesirin Minel Ehadisiş-Şayia”adını vermiştir 931 yılında vefat etmiştir.
[27] Dürer-Suyuti-sy.63 Ellai-Suyuti c.2 sy.271-273 Fevaid-Şevkani-sy.193 hd.no(21),sy.194 hd.no(24) Keşful İlahi-Tarablusi-c.1 sy.443 hd.no(506) Lulu-Kavukcu-sy.107 hd.no(295) Masnu-Aliyyul kari-sy.sy.118 hd.no(176) Mevzuat-Aliyyul kari sy.232 hd.no(262) Mevzuat-İbni Cevzi c.1 sy.423 c.3 sy58  Muhtasarı Makasıd-Zerkani sy.166 hd.no(583) Silsile- Nasruddin el Albani-c.1 sy.396 hd.no(226-227) Temyiz-Deyba’sy.69 , sy.118 Tezkire-Zerkeşi-sy-106
[28] Dürer-Suyuti sy.118 Ellai-Suyuti c.2 sy212 Fevaid-Şevkani sy.161 hd.no(23) Keşful hafa- Acluni c.2 sy.73 hd.no(1717) Lulu-Kavukcu sy.123 hd.no(343)  Masnu-Aliyyul kari sy.129 hd.no(212) Makasıd-Sehavi sy.335 hd.no(683) sy.359 hd.no(763) Menarul Münif-İbni Kayyım el Cevziyye-sy.51-52 hd.no(57) Mevzuat-Aliyyul kari sy.858 hd.no(326)  Muhtasarı Makasıd-Zerkani-sy.192 hd.no(707) Münteka Hac Ahmet sy.504 hd.no(733) Risaletül Mevdua-Sagani-sy.9 Temyiz-Deyba-sy.128-sy.140  Tezkire-Zerkeşi sy.154
[29] Keşful hafa-Acluni c.2 sy.150 hd.no(1944) Makasıd-Sehavi sy.378 hd.no(811) Masnu-Aliyyul kari sy.134 hd.no(224) Mevzuat-Aliyyul kari sy.267 hd.no(343) Muhtasarı Makasıd-Zerkani sy.200 hd.no(752) Münteka Hac Ahmet-sy.568 hd.no(847)
[30] Kıymetizzaman indel ulema-Abdul Fettah Ebu Gudde sy.30
Münteka-Hac Ahmet sy.186 hd.no(195)
[31]Dürer-Suyuti sy.183 Ellai-Suyuti c.2 sy.276 Keşful hafa-Acluni c.2 sy.447 hd.no(2897) Lulu-Kavukcu sy.58 hd.no(120) Masnu-Aliyyul kari sy.203 hd.no(388) Menarul Münif-İbni Kayyım el Cevziyye sy.sy.130 hd.no(293) Mevzuat-Aliyyul kari sy.134 hd.no(103) Muhtasarı Makasıd-Zerkani sy.104 hd.no(239) Sagani-Risaletül Mevdua sy.6 Silsile-Nasruddin el Albani c.2 sy.187 hd.no(767) Tenziluş-Şeria –İbni Arak sy.c.2 sy.270  Temyiz-Deyba’ sy.58,sy.229  Tezkire-Zerkeşi sy.197-198
[32] Dürer-Suyuti sy.121-122Keşful hafa-Acluni c.2 sy.173 hd.no(2016)  Keşful İlahi-Tarablusi c.2 sy.574 hd.no(708)  Lulu-Kavukcu sy.143 hd.no(416)  Makasıd-Sehavi sy.386 hd.no(838) Masnu-Aliyyul kari sy.141  Mevzuat-Aliyyul kari sy.273 hd.no(353)  Muhtasarı Makasıd Zerkani sy.204 hd.no(777) Münteha –Hac Ahmet sy.573 hd.no(855) Temyiz-Deyba’ sy.153 Tenziluş-Şeria-İbni Arak c.1 sy.148 hd.no(44) Tezkire-Zerkeşi sy.136
[33]Dürer-Suyuti sy.181 Ellai-Suyuti c.2 sy.210  Keşful kafa-Acluni c.1sy.339 hd.no(911)  Lulu-Kavukcu sy.63  Makasıd-Sehavi sy.175 hd.no(296) Masnu-Aliyyul kari sy.77 hd.no(85) Menarul Munif-İbni Kayyım el Cevziyye sy.130 hd.no(292) Mevzuat-Aliyyul kari sy.152 hd.no(125) Muhtarsı Makasıd-Zerkani sy.111 hd.no(275  Risaletül Mevdua-Sagani sy.9 Tenzilüş-Şeria-İbni Arak c.2 sy.235 Tezkire-Zerkeşi sy.155
[34]Dürer-Suyuti sy.149  Keşful Hafa-Acluni c.1 sy.413 hd.no(1102) Keşful İlahi-Tarablusi c.1 sy.314 hd.no(350) Lulu-Kavukcu sy.72 hd.no(170) Masnu-Aliyyul Kari sy.191 hd.no(106) Makasidul Hasene-Sehavi sy.218 hd.no(386) Muhtasarı Makasıd-Zerkeşi sy.128 hd.no(361) Münteka-Hac Ahmet sy.377 hd.no(500) Risaletül Mevdua-Sagani sy.7 Silsile-Nasruddin el Albani c.1 sy.110 hd.no(36)
Temyiz-Deyba sy.82
[35]Keşful Hafa-Acluni c.2 sy.45 hd.no(1640) Keşful İlahi –Tarablusi sy.454 hd.no(517) Lulu-Kavukcu sy.112 hd.no(312) Makasıd-Hac Ahmet sy.471 hd.no(675)Makasıd-Sehavi sy.319 hd.no(643) Masnu-Aliyyul Kari sy.121-hd.no(182) Muhtasarı Makasıd-Zerkani sy.169 hd.no(601)
[36]Fevaid-Şevkani sy.254 hd.no(109),sy.508 hd.(113) İhyau Ulumiddin Tahkiki ,Iraki  (kitabu edebul uzle)c.2 sy278hd.no(1) Keşful Hafa-Acluni c.1 sy.91 hd.no(1772)  Lulu- Kavukcu sy.124 hd.no(347) Makasıd-Sehavi sy.346-347 hd.no(720)  Masnu Aliyyul kari sy.125 hd.no(201)
[37] İmam Ebu Muhammed Sufyan b. Uyeyne el Helali el kufi sümmel Mekki Hicaz alimlerindendir İmamı Şafi :  Malik ve İbni Uyeyne olmasa idi Hicazda ilim kalmazdı Ahmet bin Hanbel:Kur’an ve sünneti ondan daha iyi bilen bir Fakihi görmedim 198 ylının recep ayında 91 yaşında vefat etti 87 Tabiine ulaşmak nasip olmuştur.
[38]Ehadisil gusas li İbni Teymiye sy.69 Keşful hafa-Acluni c.2 sy.129 hd.no(1884),(1885) Keşful İlahi-Tarablusi c.2 sy.543 hd.no(652)  Lulu-Kavukcu sy.134 hd.no(376) Makasıd-Sehavi sy.364 hd.no(776) Masnu-Aliyyul kari sy.131 dh.(217),sy164 hd.no(293) Tenzihuşşeria –İbniArrak c.1 sy.148 hd.no(46)
[39]Keşful hafa-Acluni c.2 sy.257 hd.no(2263) Lulu-Kavukcu sy.165 hd.no(494) Masnu-Aliyyul kari sy.164-165 hd.no(294)  Makasıd-Sehavi sy.438 hd.no(995)
[40]Dürer-Suyuti sy.149 Fevaid-Şevkani sy.207 hd.no(28) Lulu-Kavukcu sy.200 hd.no(622) Makasıd-Sehavi sy.500 hd.no(1175)  Masnu Aliyyul kari-sy193 hd.no(362)  Muhtasarı Makasıd-Zerkani sy.251 hd.no(1075)  Münteka-Hac Ahmet sy.747 hd.no(1172)  Temyiz-Deyba sy.213
[41]Keşful Hafa_Acluni c.2 sy.464,465  hd.no(2980)   Masnu-Aliyyul kari sy.205 hd.no(392)  Makasıd-Sehavi sy.536 hd.no(1282)
[42] Keşful Hafa-Acluni c.2 sy.113 hd.no(1835)  Keşful İlahi-Tarablusi c.2 sy.525 hd.no(621) Lulu-Kavukcu sy.130 hd.no(361) Makasıd-Sehavi sy.sy.355 hd.no(745) Masnu-AliyyulKari sy.207 hd.no(207)


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol