Kur'an ve Sünnet
   
 
  NAMAZ’DA TADİLİ ERKAN

NAMAZ’DA  TADİLİ  ERKAN

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ

 

     Değerli Müslümanlar ! şüphesiz ki kulun tevhidi gerçekleştirmede ameli olarak Allah’a takdim edeceği ilk ibadeti namazıdır.

 

    Bu ibadetin din’deki yerinin azim oluşundan dolayıdır ki, Allah Resulü s.a.v bir çok hadisi şeriflerinde namaz konusunda Allah’tan korkulmasını ve onu eda ederken de usulüne uygun hareket edilmesini emretmiştir.

 

"..... عن عبد الله  بن قرْط رضي الله عنه قال :  قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : أول ما يحاسب عليه  العبد  يوم القيامة  الصلاة ، فإن صلحت صلح سائر عمله وإن فسدت فسد سائر عمله

 

{ …… Resulullah s.a.v şöyle buyurdular :  Kulun, kıyamet gününde ilk hesabını vereceği ameli  “ namazıdır “ . Eğer namazından salah bulursa, sair amellerin-den de salah bulur. Eğer namazı ifsad olmuş ise, sair amelleri de ifsad olur. }                                                                                                                                        

                                                                                                 TABERANİ . KEBİR :  10435.N

                                                                                                                                  AHMED . MÜSNED :     4 / 103 

                                                                                                                                  S . SAHİHA     : 1358 – 1748.N 

                                                                                                                                  SAHİH’İ  TERĞİB      :     376.N

 

    Biz bundan önceki sohbetlerimizde namazın dindeki yerini, önemini ve onu bilinçli olarak terk etmenin hükmünü sık sık dile getirmiştik. Bu sohbetimizde ise inşallah, namazın tadili erkanından ve onu geçersiz kılacak olan riayetsizliklerden bahsetmeye çalışacağız.

 

   Değerli kardeşlerim ! Unutmayalım ki Allah resulü s.a.v namazın tadili erkanı hususunda çok titiz davranmış ve ümmetine de bu konuda dikkatli olmalarını sık sık hatırlatmıştır.

 

 "....... عن أبي هريرة رضي الله عنه  قال :  صلى رسول الله صلى الله عليه وسلم يوما ثم انصرف فقال  يا فلان :  ألا تحسن صلاتك  ؟  ألا ينظر المصلي إذا صلى كيف يصلي فإنما يصلي لنفسه , إني لأبصر من ورائي كما أبصر من بين يدي  ."

 

 وابن خزيمة في صحيحه ولفظه قال : صلى بنا رسول الله صلى الله عليه وسلم الظهر, فلما سلم نادى رجلا كان في آخر الصفوف, فقال يا فلان : ألا تتقي الله ألا تنظر كيف تصلي ? إن أحدكم إذا قام يصلي إنما يقوم يناجي ربه ,  فلينظر كيف يناجيه ,  إنكم ترون أني لا أراكم  , إني والله  : لأرى من خلف ظهري كما أرى من بين يدي         ( صحيح )

 

{ … Ebu Hureyre r.a anlatıyor : Bir gün Resulullah s.a.v namazdan sonra birisine hitaben şöyle buyurdu : Ey fulan ! neden namazını güzel kılmıyorsun ? Neden birisi namaz kıldığında onun nasıl namaz kıldığına bakmıyorsun ? –  bu şekilde hatanı düzeltebilirsin – Ancak şunu da bil ki,o kendisi için namaz kılıyor, senin için değil………………. }

 

 

   İbni Huzeyme’nin sahihinde  rivayet  edilen hadiste ise Ebu Hureyre r.a şöyle der  :

Resulullah s.a.v bize öğle namazını kıldırdı. Selam verince son safta bulunan birisine seslenerek şöyle buyurdu :

 

{ Ey falan kişi ! Namaz kılarken Allah’tan kork. Nasıl namaz kıldığına bir bak. Biriniz namaza durduğu vakit Rabbisine munacaatta bulunuyor. Bu itibarla Rabbisiyle nasıl konuştuğuna insan iyi dikkat etsin. Siz,benim sizi görmediğimi mi sanıyorsunuz. Ben arkamı, önümü gördüğüm gibi görüyorum. }

 

                                                                                     HADİS SAHİH …  SAHİHİ TERHİB VE TERĞİB : 1.C.541.N

 

   Bu hadislerde anlatıldığı gibi Müslüman namazı hususunda çok dikkatli olması gerekir. Çünkü namaz, Mü’minin mıracı, Dinin direği, müslümanın Rabbisiyle konuş-ma anı ve kulun kıyamet günü hesabını vereceği ilk amelidir.

 

   Değerli kardeşlerim ! müslümanın namaz konusunda dikkat edeceği en önemli hususlardan birisi , kıldığı namazından gafil olmamasıdır.

 

   Yani, bu namazı neden kıldığını, kime kıldığını , neye göre kıldığını ve bu ibadetiyle neyi kasdettiğini çok iyi bilen birisi olmalıdır.

  

   Çünkü Allah’u Azze ve Celle kerim kitabında şöyle buyurmaktadır :

 

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ       الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ      الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ  

 

“ Vay o namaz kılanların haline. Ki, onlar kılmış oldukları namazlarından gafil-dirler. Onlar riyakarlık yaparlar. “

                                                                                                                  MAUN : 4.5.6.AY.

 

    Görüldüğü gibi bu Ayet’i celilede namaz kıldıkları halde insanlar kınanmaktatırlar. Nedeni ise, kıldıkları namazlarında gaflet içerisinde olmalarıdır. Öyleyse samimi bir Müslümanın buna çok dikkat etmesi gerekir.

 

   Bunun yanı sıra Müslüman, Allah’a takdim ettiği  namazının kadrini kıymetini bilen, ona değer veren ve onu eda ederken de neler söylediğinin bilincinde ve şuurunda olan birisi olmalıdır.

 

 "..... عن عقبة  بن عامر رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه  وسلم  قال : ما من مسلم  يتوضأ فيسبغ الوضوء , ثم يقوم في صلاته  فيعلم ما يقول إلا انفتل وهو كيوم ولدته أمه

 

رواه الحاكم وقال صحيح الإسناد       (صحيح)

 

{ …. Ukbe bin Amr r.a’dan.Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : Bir Müslüman eksik-siz bir şekilde abdestini alır ve sonra da ne dediğini bilerek namazını kılarsa, mutlaka annesinden doğduğu günkü gibi – günahlarından - temizlenmiş olur. }

 

                                                                                                TERHİB VE TERĞİB : 1.C.546.N

 

 

   Müslüman, namazında neler dediğinin bilincinde olması gerektiği gibi, bu ibade-tinde huşu içerisinde de olan birisi olmalıdır. Çünkü namazda huşu içerisinde olmak , - diğer bir ifadeyle namazda huşuyu yakalamak - müslümanın felah bulacağı en önemli vesilelerden bir tanesidir……Rabbimiz, bu husustaki bir Ayet’i celilesinde şöyle buyurmaktadır :

 

    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ      

 

“ Mü’minler gerçekten felah bulmuşlardır. Onlar ki, namazlarında huşu içerisin-dedirler. “

                                                                                                           MU’MİNUN  : 1. 2 . AY.

 

    HUŞU : Namaz’da sukunet demektir … Vakar demektir … Tevazu  demektir …Allah korkusu taşımak demektir … ve … Murakabe demektir. Yani, insanın Allah’ın göze-timi altında bulunduğunu idrak etmesi demektir.

 

   Öyleyse basiretli bir Müslüman, namazında bu duygularla hareket eden ve buna önem veren birisi olmalıdır.

 

   Değerli kardeşlerim ! müslümanın namaz konusunda dikkat edeceği en önemli hususlardan birisi de, bu ibadetinde riya ve gösterişten uzak durmasıdır.

 

   Çünkü ibadetlerde ihlas ve samimiyet tevhid’ten, riya ve gösteriş ise şirkten kabul edilmiştir. Ve unutmayalım ki ibadette  insanlara gösteriş yapmak ise, munafıklık alametidir.

 

         Allah’u Azze ve Celle kerim kitabında şöyle buyurmaktadır :

 

 إِنَّ الْمُنَافِقِينَ  يُخَادِ عُونَ اللّهَ  وَهُوَ خَادِعُهُمْ  وَإِذَا قَامُواْ  إِلَى الصَّلاَةِ  قَامُواْ كُسَالَى  يُرَآؤُونَ النَّاسَ  وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ  إِلاَّ  قَلِيلاً

 

“ O munafıklar güya Allah’ı aldatmaya çalışırlar. Oysa O onları aldatır. Onlar namaza kalktıkları zaman üşene üşene kalkarlar, insanlara gösteriş yaparlar ve Allah’ı da çok az zikrederler. “

                                                                                                                     NİSA : 142.AY.

 

فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ       الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ      الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ  

 

“ Vay o namaz kılanların haline. Ki, onlar kılmış oldukları namazlarından gafil-dirler. Onlar riyakarlık yaparlar. “

                                                                                                                  MAUN : 4.5.6.AY.

 

 ".... عَنْ أَبِي سَعيِدٍ؛ قَالَ: خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم وَنَحْنُ نَتَذَكَرُ الْمَسِيحَ الدَّجَّالَ. فَقَالَ :  أَلاَّ أُخْبِرُكُمْ بَمَا هُوَ أَخْوَفُ عَلَيْكُمْ عِنْدِي مِنَ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ ؟  قَالَ  قُلْنَ : بَلَى. فَقَالَ الشِّرْكُ الْخَفِيُّ : أَنْ يَقُومُ الرَّجُلُ يُصَلِّي فَيُزَيِّنُ صلاتَهُ لِمَا يَرَى مِنْ نَظَرِ رَجُلٍ ."

 

{ …. Ebu Said el-Hudri r.a'dan, şöyle dedi : Bir gün bizler kendi aramızda " mesihu'd-Deccal'dan konuşurken Allah Resulü s.a.v çıkageldi. - Bize hitaben - şöyle buyur-dular : " Benim yanımda sizin için "mesihu'd-deccal'dan daha korkulu bir şeyi size haber vereyim mi ? " Bizde " Evet yâ Resûlellah haber verin " dedik. Resu-lullah s.a.v buyurdular ki : “ O gizli şirk’tir “ . Kişi namaz kılmaya kalkar da birisi-nin kendisine baktığını anlayınca namazını güzelleştirir "  }

                                                                                                       İBNİ  MACE : 10.C.4204.N

                                                                                                                                          BEYHAKİ     :   2 / 291

 

 ما  أخاف   عن محمود بن لبيد ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ان   أخاف عليكم الشرك الأصغر قالوا وما الشرك الأصغر يا رسول الله قال الرياء

 

{ …. Mahmud İbnu Lebid r.a'dan, şöyle dedi : Resûlullah s.a.v şöyle buyurdu : " Sizin için en çok korktuğum şey küçük şirktir ".  Sahabeler dediler ki :" küçük  şirk     nedir yâ  resûlellah ? " Allah Resulü s.a.v'de cevaben " küçük şirk riyadır " buyur-dular…………. }

                                                                                                       AHMED : 5 / 428. 23119.N

 

 

{ … Şeddat bin Evs r.a'dan. O şöyle dedi : Bizler Allah resulü s.a.v zamanında riya’yı küçük şirk sayardık. }

M.ZEVAİD : 10/222

                                                                                                                                                      BEZZAR  :  3565.N

 TABERANİ KEBİR : 7160 – EVSAT : 198.N

 

   Görüldüğü gibi , insanın amelleriyle gösteriş yapması şiddetli bir şekilde kınanmış ve bu çirkin davranış ise şirk’ten kabul edilmiştir… Allah’u Azze ve Celle bizleri, açık ve gizli bütün şirk çeşitlerinden muhafaza eylesin.

 

   Değerli kardeşlerim ! müslümanın namaz konusunda dikkat edeceği en önemli hususlardan birisi de, bu ibadetin vakitlerine riayet etmesidir.

 

  Çünkü Allah’u Azze ve Celle kerim kitabında şöyle buyurmaktadır :

 

  …… إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَّوْقُوتاً   

 

“ Muhakkak ki namaz, mü’minler üzerine vakitleri belirlenmiş olarak farz kılın-mıştır. “

                                                                                                                     NİSA : 103.AY.

 

{    Allah Resulü s.a.v ise bir hadisi şeriflerinde şöyle buyurmaktadır : Muhakkak ki namazın da hacc gibi bir vakti vardır. }

                                                                                                     TABERANİ  KEBİR : 9375.N

                                                                                                                                       ABDURREZZAK     : 3747.N

 

   Bununla beraber, Allah’u Azze ve Celle Ayet’i kerimelerinde mü’minleri vasfederken onların, namazlarını muhafaza eden kimseler olduklarını haber vermektedir :

 

  Allah’u Azze ve Celle şöyle buyurmaktadır :

 

الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ        Onlar ki, namazlarında devamlıdırlar 

 

وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ   Onlar ki, namazlarını muhafaza ederler

 

                                                                                                             MEARİC : 23. 34.AY.

 

{ … İbni Mesûd r.a der ki : Burada kasdedilen muhafaza ; namazların vakitlerine riayet ederek, onları zamanında eda etmektir. }

                                                                                                        İBNİ KESİR : 10.C.5158.S

 

    Allah’u Azze ve Celle yine şöyle buyurmaktadır :

 

 

فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً

 

“ Onlardan sonra öyle bir nesil geldiki namazı zayi ettiler ve şehvetlerine uydu-lar.Bunlar, bu suçlarından dolayı ğayya vadisini boylayacaklardır. “

 

                                                                                                                 MERYEM : 59.AY.

 

   Bu Ayet’i Celile de görüldüğü gibi, şehvetlerine uyupta namazlarını zayi edenler   bu suçlarının cezası olarak, cehennemde ğayya denilen vadiyi boylayacaklardır.

 

   Ayet’i kerimede bahsi edilen namazın zayi edilmesi ise ; bu ibadetin vakitlerine riayet edilmemesi ve zamanında kılınmamasıdır.

 

{ …. İbni Necih’in Mücahid’den rivayetine göre o ;  “ Onlardan sonra öyle bir nesil geldiki namazı zayi ettiler ve şehvetlerine uydular. Bunlar ğayya vadisini boyla-yacaklardır.  Ayet’ini okuyup sonra şöyle dedi : “ Onların namazı zayi etmeleri, namazı terk etmek değildir. Onların namazı zayi etmeleri, vakitlerine riayet etmeme-leridir. }

                                                                                                        İBNİ KESİR : 10.C.5159.S                                                                                                                                                                            

 

{ …Enes İbni Malik r.a dan gelen bir hadisi şeriflerinde ise Allah resulü s.a.v şöyle buyurmaktadır :

 

" تلك صلاة المنافقين ، تلك صلاة المنافقين ، تلك صلاة المنافقين : يجلس أحدهم حتَّى إذا اصفرَّت الشَّمس فكانت بين قرني شيطانٍ أو على قرني الشَّيطان ، قام فنقر أربعاً لا يذكر اللّه عزَّوجلَّ فيها إلاَّ قليلاً "

 

“ İşte munafık namazı , İşte munafık namazı , İşte munafık namazı ; Oturur gü-neşi gözetler.Güneş şeytanın iki boynuzu arasına girince kalkıp dört rekat na-maz kılar ve namazında da Allah’u Azze ve Celle’yi çok az zikreder. }

 

  MÜSLİM  :  2.C.622.N -  EBU DAVUD :  1.C.413.N  -  AHMED :  4.C.12518.N

 

 

{ …. Ubadet ibnu Samit r.a’dan gelen bir başka hadislerinde ise Allah resulü s.a.v şöyle buyurmaktadır :

 

" خمس صلواتٍ افترضهنَّ اللّه تعالى، من أحسن وضوءهنَّ وصلاَّهنَّ لوقتهنَّ وأتمَّ ركوعهنَّ وخشوعهن كان له على اللّه عهدٌ أن يغفر له، ومن لم يفعل فليس له على اللّه عهدٌ، إن شاء غفر له، وإن شاء عذَّبه "

 

 

 

“ Allah’u Teala  kullarına beş vakit namazı farz kılmıştır. Kim abdestlerini güzel-ce alarak bu namazların rukularına, huşularına riayet ederek, onları vakitlerinde kılarsa, o kimseye Allah’u Teala’dan mağfiret olunacağına dair bir ahd vardır. Ve kim de böyle yapmazsa, Allah’u Teala’nın ona bir ahdi yoktur, dilerse o kim-seyi bağışlar, dilerse ona azabeder “  }

 

  İBNİ  MACE : 4.C.1421.N  -  NESEİ : 1.C.460. N -  EBU  DAVUD  :  1.C. 425.N

 

   Bu ve emsali delillerde de zikredildiği gibi namaz, Müslümanların üzerine belirli vakitlerde farz kılınmış bir ibadettir. Dolayısıyla şuurlu bir Müslüman, namazların vakitlerine riayet eden ve onları zamanında kılan birisi olmalıdır. Onları, sürekli geçik-tirerek ve özellikle de vaktin sonuna bırakarak namazını, munafık namazına benzet-memelidir.

 

  Değerli kardeşlerim ! Müslümanın bu konuda dikkat edeceği hususlardan birisi de ; namazının ruku ve secdelerine dikkat etmesidir.

 

  Çünkü bu konudaki riayetsizlikler, Allah resulü s.a.v’in çok sert tenkitlerine sebeb olmuş arızalardır.

 

{ …. Ebu Hureyre r.a'dan, şöyle dedi : Resûlullah s.a.v mescide girdi, derken birisi  girip namaz kıldı. Sonra Resûlullah s.a.v'e gelip selam verdi. Resûlullah s.a.v sela-mını aldıktan sonra Adama : " Dönde namazını yeniden kıl, çünkü sen namaz kılmış olmadın buyurdu. O kimse namazını yeniden kılıp Resûlullah'ın yanına gelip yine selam verdi. Resûlullah s.a.v selamını aldıktan sonra tekrar adama : " Namazını yeniden kıl çünkü sen namaz kılmış olmadın " buyurdu. - Bunu üç kere tekrar etti -Nihayet o kimsem : “ Seni hak ile yollayan Allah'a yemin ederim ki, bunun başka tür-lüsünü bilmiyorum. Bana doğrusunu öğret dedi “

Resûlullah s.a.v buyurdu ki : " Namaza durduğun vakit ihram tekbirini al, sonra ne kadar kolayına gelirse o kadar Kur'ân oku. Sonra ruku'ya varıp taa mut'main oluncaya kadar dur. Sonra başını kaldırıp ayakta doğruluncaya kadar dur. Sonra secdeye var ve mut'main oluncaya kadar kal. Sonra başını kaldırıp taa mut'main oluncaya kadar otur. Sonra tekrar secdeye var taa mut'main oluncaya kadar kal. Sonra bunu namazının hepsinde yap." }

                                                                                                      BUHARİ     :    2.C.791.S

                                                                                                                                        MÜSLİM    :    2.C.397. N

                                                                                                                                        E.DAVUD  :     2.C.856.N

                                                                                                                                        İBN MACE :  3.C.1060.N

 

{ …. Ebu Abdullah El-Eş'ari r.a'dan, şöyle dedi : Resûlullah s.a.v Ruku'sunu   tam   yapmayan   ve sucud'unu tavuğun mısır tanelemesi gibi yapan birisini gördü. Resû-lullah s.a.v buyurdu ki : " Eğer bu adam şu hali - yâni namaz kılışı - üzere ölseydi, Millet'i  Muhammed'ten  gayri  bir  millet  üzere  ölürdü "  Ve  sonra  şöyle dedi : " Ruku'sunu tam yapmayan ve secdelerini de tavuğun mısır tanelemesi gibi yapanın misali, aç birisinin bir veya iki tane hurma yemesine benzer.Nasıl ki bir veya iki hurma ile insan doymuş olmaz ise, - rüku ve secdelerini tam yapmayan da namaz  kılmış olmaz -  " }

                                                                                                   İBNİ  HUZEYME  : 1.C.665.N

                                                                                                                                     BEYHAKİ . SÜNEN   :  2 / 89

                                                                                                                                     MECMAU’Z ZEVAİD : 2 / 121

 

 

{ ….Huzeyfe r.a  Rukusunu  ve  sucudunu tam yapmayan bir adam gördü .  Adama : “ Sen namaz kılmadın. Eğer - bu namaz kılış şeklinle – ölmüş olsaydın, Allah’ın resulünü yaratmış olduğu fıtrattan gayri bir fıtrat üzere ölürdün “ dedi. }

 

                                                                                                                                                   BUHARİ  : 2.C.789.S

 

علي بن شيبان ،  قَالَ :..... رَسُول اللَّهِ صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسلَّمْ  قَالَ  : يا معشر المسلمين ! لا صلاة لمن لا يقيم صلبه في الركوع والسجود  "

 

{ … Ali bin Şeyban r.a’dan.Dedi ki : Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : “ Ey Müslü-manlar topluluğu ! - Ruku ve secdelerde belinizi düzgün tutun - Ruku ve secdede belini düzgün tutmayanın namazı yoktur “ }

 

                                                                                                      İBNİ  MACE     :  3.C.871.N

                                                                                                                                         EBU DAVUD   :  2.C.855.N

                                                                                                                                         AHMED : 2 / 525. 4 / 22.23

                                                                                                                                         İBN EBİ ŞEYBE : 1 / 89 / 1

 

{ …. Ebu Katade r.a dan.Resulullah s.a.v buyurdular ki : Hırsızlığın en kötüsü namaz’dan çalmaktır. Denildi ki : “ Kişi namaz’dan nasıl çalar ya Rasulallah ? “ Resulullah s.a.v buyurdu ki : Rukusunu ve secdesini tam yapmayarak. }

 

                                                                                            AHMED : 3 / 70 – 5 / 310 . 11518.N

                                                                                                                           İBNİ HİBBAN     : 5 / 209 – 1888 . N

                                                                                                                           HAKİM  MUSTEDREK :  1  /  229.S

                                                                                                                           TABERANİ . M. SAĞİR  : 1.C.230.N

 

".....عن  أبي هريرة ر ضي الله  عنه  قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

لا ينظر الله إلى عبد لا يقيم صلبه بين ركوعه وسجوده

 

رواه أحمد بإسناد جيد  ( صحيح لغيره )

 

{ …. Ebu Hureyre r.a dan. Dedi ki : Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : Allah, ruku ve secdeler arasında belini doğrultmayana nazar etmez. }

   

                                                             EL-ALBANİ : SAHİH Lİ ĞAYRİHİ DER : TERĞİB : 1.C.531.N

 

    Görüldüğü gibi namazında ruku ve secdelerine riayet etmeyenler, Allah resulü s.a.v tarafından çok sert bir şekilde tenkit edilmişler ve ayrıyeten bu şekilde kıldıkları namazın da namaz sayılmadığı kendilerine anlatılmıştır…

 

   Öğleyse bu hususta sözü daha fazla uzatmaya gerek yoktur. Şuurlu ve basiretli bir Müslüman namazının ruku ve secdelerine mutlaka riayet eden birisi olmalıdır.

 

   Değerli kardeşlerim ! Müslümanın namaz konusunda dikkat edeceği hususlardan bir diğeri de ; azalarının namaz içerisinde i’tidal üzere kalmasını sağlamasıdır. Yani, saçı ve elbisesiyle oynamaması, gözleriyle orayı burayı kollayarak namazını tilki namazına benzetmemesi ve Rabbisine en yakın olduğu yer olan secdelerde, anlını burnunu tam olarak yere değdirerek, kollarını köpek yayışı gibi yaymaması gerekir.

 

 

".... عن أبي هريرة  رضي الله عنه  قال : أوصاني خليلي صلى الله  عليه  وسلم  بثلاث و نهاني عن  ثلاث  نهاني عن  نُقرة  كنقرة  الديك  وإقعاء  كإقعاء  الكلب والتفات كالتفات الثعلب

 

رواه أحمد وأبو يعلى وإسناد أحمد حسن         ( حسن لغيره )   

 

 

{ … Ebu Hureyre r.a der ki : Dostum Resuli Ekrem bana üç şeyi emretti,üç şeyden de nehyetti :Namaz’da horoz gibi yeri gagalamaktan,köpeğin ayaklarını yaydığı gibi yaymaktan ve tilki gibi oraya buraya bakmaktan nehyetti. }

 

                                                                                                  AHMED       : 2 / 311 . 8044.N

                                                                                                                                   EBU YA’LA :        5.C.2619.N

                                                                                                                                   BEYHAKİ.S.KÜBRA : 2 / 120                                                             

                                                                            EL ALBANİ  : HASEN Lİ ĞAYRİHİ DER  :   S . TERĞİB :          1.C.555.N

 

 

{ …. İbnu Abbas r.a'dan, şöyle dedi : Resûlullah s.a.v namaz kılan bir adamın secde-de burnunu yere değdirmediğini gördü ve ona şöyle dedi : Burnunu yere değdir-meyenin namazı yoktur. }

                                                                                                       DARE  KUTNİ     :  1 / 348

                                                                                                                                         ABDURREZZAK :  2982.N

                                                                                                                                         TABERANİ         : 11917.N

                                                                                                                                         BEYHAKİ SÜN.  :  2  /  104

 

{ … İbnu Abbasr.a'dan Resûlullah s.a.v buyurdu ki :  Her kim ki secde ettiği zaman burnu ile alnını yere yapıştırmazsa onun namazı yeterli değildir. }

 

                                                                                                  TABERANİ . KEBİR : 11917.N

                                                                                                                                   TABERANİ . EVSAT :   1 /  7

                                                                                                                                    MECMAU’Z ZEVAİD :  3 / 136

 

{ …. İbnu Abbas r.a'dan, - şöyle dedi - : Resûlullah s.a.v şöyle buyurdu : “ …… Na-maz kılarken elbise ve saç toplamaktan neyh olundum “ }

                                                                                                              BUHARİ : 2.C.809.S

                                                                                                                                                   MÜSLİM : 2.C.490.N

                                                                                                                                                   TİRMİZİ  : 1.C.272.N

 

{ … Enes İbnu Malik' r.a şöyle dedi : Resûlullah s.a.v buyurdu ki :  " Secdede i'tidal üzere bulununuz. Hiç biriniz kolunu - secdede - köpek yayışı gibi yaymasın " }

 

                                                                                                         BUHARİ        : 2.C.812.S

                                                                                                                                            MÜSLİM        : 2.C.493.N

                                                                                                                                            EBU DAVUD : 2.C.897.N

                                                                                                                                            TİRMİZİ          : 1.C.275.N

 

NAMAZIN  DERECELERİ

 

   Değerli kardeşlerim ! Müslümanın namaz konusunda bilmesi gereken hususlar-dan birisi de, Allah’a takdim edilen her namazın mutlaka bir derecesinin olduğudur.

 

   Yani, kul namazına ne kadar dikkat ederse o seviyede bir derece kazanacağı gibi, namazındaki ölçüyü kaçırarak yaptığı her eksiklikle de namazının noksanlaşmasına sebep olacaktır.

 

"...... عن عمار بن ياسر قال: سمعت رسول اللّه صلى الله عليه وسلم يقول : " إن الرجل لينصرف ، وما كتب له إلا عشر صلاته تسعها ثمنها سبعها سدسها خمسها ربعها ثلثها نصفها "

 

{ …. Ammar b. Yasir r.a dan.Dedi ki : Resulullah s.a.v’den şöyle dediğini işittim : Bir adam namazını bitirir, namazından ona ancak – tam kıldığında verilecek seva-bın -  on’da biri, dokuz’da biri, sekiz’de biri, yedi’de biri, altı’da biri, beş’te biri, dört’te biri, üç’te biri veya yarısı yazılır.

                                                                                                        E.  DAVUD :    1.C.796.N

                                                                                                                                           AHMED      : 4 / 319 - 321

 

"......  عن أبي اليسر رضي الله عنه  أن النبي صلى الله عليه وسلم  قال :  منكم من يصلي الصلاة  كاملة ,  ومنكم من يصلي النصف ,  والثلث  والربع  والخمس  حتى  بلغ العشر

 

رواه النسائي بإسناد  ( حسن ) 

 

{ …. Ebu Yesar r.a’dan. Dedi ki : Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : İçinizde namazı tam kılan,yarım kılan,üç’te bir kılan,dört’te bir kılan,hatta on’da bire kadar eksik kılan var. }

                                                                                                                                       SAHİH  TERĞİB : 1.C.538.N

 

 

 "...... عن أبا هريرة قال :  قال  النبي صلى الله عليه وسلم قال : "إن أولَ ما يحاسبُ الناسُ به  يوم القيا مة من أعمالهم الصلاة  قال : يقول ربنا عز وجل لملائكته  وهو أعلم : انظروا في صلاة  عبدي أتمها أم نقصها ، فإِن كانت تامةً كتبت له تامة، وإن كان انتقص منها شيئاً قال : انظروا هل لعبدي من تطوعٍ ؟ فإِن كان له تطوع  قال : أتموا لعبدي فريضته  من تطوعه ، ثم تؤخذ الأعمال على ذاكم "                                                                                             

   

{ ….. Ebu Hureyre r.a dan.Resulullah s.a.v buyurdular ki : Kıyamet gününde insan-ların ilk hesaba çekilecekleri amelleri namaz’dır. Aziz ve celil olan rabbimiz iyi bildiği halde meleklerine : “ Bakın bakayım kulum namazını tam mı kılmış yoksa eksik mi bırakmış “ buyurur. Eğer o kulun namazı tam ise,kendisine tam ecir yazılır. Eğer eksik kılmış ise, Rabbimiz meleklerine : “ Bakın bakayım kulumun nafile namazları var mıdır , Eğer nafile namazları varsa, kulumun farzlarındaki noksanlığı bunlarla tamamlayın “ buyurur. Sonra kulun bütün amelleri bu şekil-de yapılır. }

                                                                        EBU  DAVUD  :  2.C.864.N      AHMED  :  2 /  425

                                                                                                 İBNİ  MACE  :  4.C.1425.N      HAKİM    :  1 /  263

 

 

    Hulasa, buraya kadar anlatmış olduğumuz delillerin müslümanlara mesajı, Allah resulü s.a.v’in şu ifadelerinde olduğu gibi :

 

 

“ …….. Kim bu anlatılanları yaparsa namazı tamamdır. Bunlardan bir şey eksiltenin de, namazı eksik olmuş olur  

                                                                                                               TİRMİZİ  : 1.C.301.N

 

 

 

NAMAZI  İPTAL  EDEN  ŞEYLER

 

 

   Değerli kardeşlerim ! Namaz konusundaki en önemli  şeylerden bir tanesi de, bir müslümanın namazını ortadan kaldıracak arızaların neler olduğunu bilmesidir. Çünkü öyle arızalar var ki bunlar, namaz kılındığı halde namazı yok sayan şeylerdir. Bunlar sahih delillerin bildirdiği gibi :

 

 

  Abdesti olmayanın namazı yoktur “      ……………….          EBU  DAVUD : 1.C.101.N

 

  Fatihası olmayanın namazı yoktur      ……………….           BUHARİ        :   2.C. 765.S

 

“ Burnunu yere değdirmeyenin namazı yoktur “  …….            DARE  KUTNİ     :  1 / 348

 

“ Ruku ve secdede belini düzgün tutmayanın namazı yoktur “ }

 

                                                                                                      İBNİ  MACE     :  3.C.871.N

                                                                                                                                         EBU DAVUD   :  2.C.855.N

 

“ Gülenin namazı  yoktur “              ……………………              DARE KUTNİ   : 1.C. 647.N

 

“ Konuşanın namazı yoktur “          …………………...               DARE KUTNİ   : 1.C. 648.N

 

 

 

 

 

 

                                              VEL HAMDU LİLLAHİ RABBİL ALEMİN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              TACUDDIN EL BAYBURDI                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol