Kur'an ve Sünnet
   
 
  SÜTRE BABLARI

SÜTRE  BABLARI

 

SADECE  SÜTREYE  DOĞRU  NAMAZ  KILMAK

 

{ … Sadakatu'bni Yesar, İbnu Ömer r.a yu, şöyle derken işittiğini rivayet etti : Resû-lullah s.a.v : Sadece sütreye doğru namaz kıl , buyurdu. }

 

İbnu Huzeyme (800) Abdurrezzak (2305) Beyhaki (2/272) ve Hakim (1/251) sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.

 

SÜTREYE  DOĞRU KILINMAYAN NAMAZIN  ŞEYTAN, EŞEK, HAYIZLI KADIN VE SİYAH

 

 KÖPEK TARAFINDAN KESİLDİĞİ

 

{ … Sehl İbnu Hamse r.a'dan, şöyle dedi :  Resûlullah s.a.v buyurdu ki : sizden biriniz sütreye doğru namaz kılacağı vakit, sütreye yakın dursun ki, şeytan onun namazını kesmesin. }

 

 Ebu Davud : 695 - Hakim : 1/251

 

{ … Ebu Zerr r.a'dan, şöyle dedi : Resûlullah s.a.v buyurdu ki : Sizden biriniz namaza durduğu vakit, önünde deve semerinin arka kaşı kadar bir şey bulu-nursa, o kendisini sütreler. Önünde semerin arka kaşı kadar bir şey bulun-mazsa bunun namazını eşek, kadın ve siyah köpek keser. }

                                                

Ravi Abdullah İbnu Samit der ki : Ya Eba Zerr ! Siyah köpeğin kırmızı köpekten, sarı köpekten farkı nedir ki ? , dedim. Ey kardeşimin oğlu ! Bunu, senin bana sorduğun gibi bende Resûlullah'dan sordum o :  " Siyah köpek şeytandır ", buyurdu, dedi.

 

Müslim : 510 - Ebu Davud – 702 - İbnu Huzeyme : 831

 

SÜTREYE  DOĞRU  NAMAZ  KILMAYAN  BİRİ  GÖRÜLDÜĞÜ  ZAMAN  ONUN

 

  SÜTREYE  DOĞRU  İTİLECEĞİ  BABI

 

{ … Muaviyetu'bnu kurre babasından rivayed ederek şöyle dedi. Ömer r.a iki direk arasında  namaz kılan  birini  gördü. Adamı  tutarak direğin birisine doğru itti ve ona : - direği sürte edin ve ona - doğru namaz kıl dedi. }

 

Buhari 502 ve Beğavi 2/453 Ta'likan ve İbnu Ebi Şeybe 2/370 Mevsulan sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.

 

OTURAN  VE UYUYAN  KİMSENİN  SÜTRE  EDİLMESİ

 

{ … Nafi'i şöyle dedi : İbnu Ömer r.a Mescid'in direklerinden birisini sütre edinmek için - oraya kadar gitme - imkânı bulamayınca, bana sırtını dön derdi. }

 

İbnu Ebi Şeybe (1/279) sahih bir senedle rivayet etmiştir.

 

{ … Aişe r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v gece namazını, ben yatağın üzerinde kıblesiyle kendisi arasında uzanmış olduğum halde kılardı. Vitir kılmak istediği vakit beni uyandırırdı. Ben de kalkar vitir kılardım. }

 

Buhari (512-Ter:588) Müslim (512/268) Ebu Avane (2/52) Ebu Davud (711) Nesei (758) İbni Huzeyme (524) İbni Hibban (2347) Beyhaki (2/275) Ahmed (6/50)

 

HAYVANI   SÜTRE  EDİNEREK  NAMAZ  KILINABİLECEĞİ 

 

 

{ … İbnu Umer r.a'dan,şöyle dedi : Resûlullah s.a.v devesine doğru namaz kılar idi. Ravilerden İbnu Numeyr :   " Resûlullah s.a.v bir deveyi karşısına alarak namaz kıldı " dedi. }

  Müslim . 502   

 

MESCİDDE  DAHİ  SÜTRE  EDİNMENİN  GEREKLİLİĞİ

 

{ … Yezid İbnu Ebi Uheyd şöyle dedi : Selemet'ubnu Ekva ile – mescide - geldim. Mushaf sandığının olduğu direğin yanında namaza durdu. Dedim ki : Ya Eba Müslim, seni hep bu direğin yanında namaz kılmağa çalıştığını görüyorum. Dedi ki : Ben Resûlullah s.a.v'i hep bu direğin arkasında namaz kılmağa çalıştığını gördüm. }

 

  Buhari : 502 - Müslim : 509.N

 

ASA  DİKEREK  ONU  SÜTRE EDİNMEK

 

{ … Yahya İbnu Ebi Kesir şöyle dedi : Enes İbnu Malik'i, Mescid'il-Harem'de bir asa dikerek ona doğru namaz kıldığını gördüm. }

 

  İbnu Ebi Şeybe (1/277) sahih bir senedle rivayet etmiştir.

 

NAMAZ KILAN KİMSE ÖNÜNDEN GEÇMEK İSTEYENE İZİN VERMEZ

 

{ … Ebu Said el-Hudri r.a dan. Rasulullah s.a.v şöyle buyurdu : Sizden biriniz namaz kıldığı vakit önünden kimsenin geçmesine izin vermesin, gücü yet-tiğince onu geçmekten men etsin. Eğer ısrar ederse onunla savaşsın. Çünkü o ancak bir şeytandır. }

 

Buhari (509-Ter:585) Müslim (505/528) Ebu Davud (697) Ebu Avane (2/43) Nesei (756) İbni Mace (954) İbni Huzeyme (816) Beyhaki (2/267) Ahmed (3/34- 43- 44)

 

 

{ … Amr b. Şuayb babası o da dedesinden naklederek şöyle dedi: Rasulullah s.a.v ile beraber seniyyeden Azahir – mevkisine - indiğimizde namaz vakti geldi. Biz arkasında olduğumuz halde bir duvarı sütre edinerek namaza durdu. Bir kuzu geldi Rasulullah’ın önünden geçiyordu. Rasulullah s.a.v kuzuya engel olmak için çaba sarf etti, hatta karnı duvara yapıştı. Kuzu arkasından geçmeye mecbur kaldı... }

 

 Ebu Davud : 708.N

{ … Bize İbnu Hilal - yani Humeyd - tahdis edib şöyle dedi : Ben ve bir arkadaşım beraberce hadis müzakere ettiğimiz sırada hemen Ebu Salih es-Semman: Ben Ebu Said'den işittiğimi ve gördüğümü sana tahdis edeyim, dedi şöyle anlattı: Ben Ebu Said ile beraber bulunduğum sırada bir cum'a günü Ebu Said kendisini gelenden geçenden setr edecek bir şeye doğru namaz kılıyordu. Birden bire Ebu Muayt oğullarından genç bir adam geldi ve Ebu Said'in önünden geçmek istedi. Ebu Said'de göğsüne dokunub onu def etti. O genç etrafına bakındı fakat Ebu Said'in önünden başka geçecek (yol bulamadı. Dönüb yine (önünden) geçmeğe davrandı. Ebu Said birinci defakinden daha şiddetli bir surette onu göğsünden iterek def etti. Bu sefer karşısına dikilip Ebu Said'e sövdü. Sonra insanları sıkıştırarak çıkıb gitti. Mervan'ın yanına girdi. Ebu Said'in yaptığı muameleden şikâyet etti. Arkasından Ebu Said'de Mervan'ın yanına girdi. Mervan ona : Şu kardeşin oğlu ile ne alıb veremiyorsun ? Geldi senden şikâyet ediyor, dedi. Bunun üzerine Ebu Said şöyle dedi : Resûlullah s.a.v'den işittim,buyuruyordu ki : " İçinizden biri kendisini gelenden geçenden koruyacak bir sütreye karşı namaza durub da biri önünden geçmeye dav-ranacak olursa onu göğsüne dokunarak def etsin, dinlemezse onunla döğüş-sün. Çünkü o ancak bir şeytandır. }

  Buhari : 509 - Müslim : 505.N  

 

NAMAZ KILAN KİMSENİN ÖNÜNDEN GEÇMENİN GÜNAHI

 

{ … Bize Yahya İbnu Yahya tahdis edip dedi ki : Malik'in huzurunda okudum. O da, Ebu'n-Nadr'dan, o da Busr İbnu Said'den : Busr İbnu El-Hadramiyi Zeyd İbnu Halid El-Cuheni, namaz kılanın önünden geçen kimse hakkında Resûlullah'dan ne duy-duğunu haber vermesi için Ebu Cuheym El-Ensari'nin yanına gönderdi. Ebu Cu-heym'de şöyle dedi : Resulullah s.a.v buyurdu ki : Namaz kılanın önünden geçen kimse,üzerine ne kadar - günah aldığını - bilse idi. O namaz kılanın önünden geçmektense kırk - bilmem ne kadar zaman, yerinde - durması daha hayırlı olur. }

 

Ravi Ebu Nadr dedi ki : Kırk gün mü, ay mı yoksa sene mi dedi bilmiyorum.

 

  Buhari : 510 - Müslim : 507 - Malik : 1/154   

 

SÜTREYE  YAKIN  DURMAK

 

{ … SehI b. Ebi Hasme den Nebi s.a.v şöyle buyurdu : Her hangi biriniz sütreye doğru namaz kıldığında, ona yaklaşsın...... }

 

Ahmed (4/2) Ebu Davud (695) Nesei (747) Abdurrezzak (2303) Tayalisi (1342) Humeydi (401) İbni Hibban (2373)

 

İMAMIN  SÜTRESİ  CEMAATİN  SÜTRESİDİR

 

{ … İbni Abbas r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v Arefe günü - Arafat’ta - cemaate namaz kıldırırken ben Fadl’la beraber ona geldik. Biz dişi bir eşeğin üzerinde olduğumuz halde bazı saflara uğradık, müteakiben ondan indik ve otlaması için onu bıraktık. Nebi s.a.v bize bir şey söylemedi. }

 

Ravi Mahmut : Bu hadisi “ Namaza iştirak ettik ” ziyadesiyle rivayet etmiştir.

 

Malik (1/155/38) Buhari (76-Ter:236) Müslim (504/254) Ebu Avane (2/54-55) Ebu Davud (715) Nesei (751) Tirmizi (337) İbni Mace (947) Abdurrezzak (2359) İbni Huzeyme (833) Beyhaki (2/273) Ahmed (1/219-264)

 

NAMAZ  KILANLA  SÜTRE  ARASINDAKİ  MESAFE

 

 

{ … Sehi b. Sa’d r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v’in namaz kıldıği yer ile - kıble cihetindeki - duvar arasında bir davar geçecek kadar mesafe olurdu. }

 

Buhari (496-Ter:578) Müslim (508/262) Ebu Davud (696) İbni Huzeyme (804) İbni Hibban (2374) Tabarani (5896-M. Kebir)

 

SÜTRENİN  HACMİ

 

{ … Taiha b. Ubeydullah r.a dan. Rasulullah  s.a.v şöyle buyurdu : Biriniz namazda önüne rahim – yani deve semerinin arkasında ki yaslanılacak ağaç - gerisi kadar bir şey edinsin sonra - ona doğru - namaz kılsın. }

 

Müslim (499/241) Ebu Davud (685) Tirmizi (334) İbni Mace (40) Ahmed (1388-1398)

 

{ … Aişe r.a'dan, şöyle dedi : Resûlullah s.a.v'e, namaz kılanın sütresinden soruldu. Semerin arka kaşı gibidir , buyurdu. }

Müslim : 2.c.500.N  

 

SAHRADA  SÜTRE  EDİNMEK

 

{ … İbni Ömer r.a şöyle dedi : Ramazan ve Kurban bayramı günleri – musallada -Rasulullah’ın önüne (sütre için) bir harbe dikilir sonra Rasulullah s.a.v ona doğru namaz kılardı. }

 

Buhari (972-Ter:930) Müslim (501/245) Ebu Avane (2/48) Ebu Davud (687) Nesei (746) İbni Mace (1305) İbni Hibban (2377) İbni Huzeyme (798-799-801) İbni Hazm (4/9-el- Muhalla) Beyhaki (2/269) Beğavi (2/449- 450) Ahmed (2/1318-142)

 

NAMAZ KILMAK İSTEYENLER DİREKLERİN ARKASINDA OTURANLARDAN  ORAYA

 

 DAHA FAZLA HAK SAHİBİDİRLER

 

{ … Ömer r.a'dan, şöyle dedi : Namaz kılmak isteyenler, direklerin arkasında otu-ranlardan daha çok orada hak sahibidirler. }

 

Buhari (502) ve Beğavi (2/453) Ta'likan İbnu Ebi Şeybe (2/370) ve Humeydi ( ) Mevsulan sahih bir senedle rivayet etmişlerdir.)

 

{ … İbni Ömer r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v bayram günü namaz kılmak için namazgaha çıktığı vakit, emreder bir harbe önüne konur, kendisi ona doğru namaz kılardı. İnsanlar da onun arkasında namaza dururlardı. Rasulullah s.a.v bunu seferlerde de böyle yapardı. Emirlerin - bayram namazlarında - o harbeyi taşımaları bundan ileri gelmiştir. }

 

Buhari (494-Ter:576) Müslim (501/245) Ebu Avane (2/49) Ebu Davud (687) Nesei (746) Darimi (1/328) İbni Mace (941) Ahmed (4614)

SÜTRE  MEVZUSUNDA  NAKLEDİLEN  ZAYIF  RİVAYETLER

 

{ … Abdullah İbnu abbas r.a'dan,şöyle dedi : Resulullah s.a.v buyurdu ki : Uyuyan ve konuşanın arkasında namaz kılmayın. }

 

Bu Hadisi Ebu Davud (694) ve İbnu Mace (959) zayıf bir senedle rivayet etmişlerdir.

 

Bu rivayetin zayıf oluşunun sebebi şudur ki: Ebu Davud'un rivayetinin senedinde iki ravi Mecburdur.

 

İbnu Mace'nin rivayetinde ise Ebu'l-Mikdam Hişam İbnu Ziyad vardır ki, Hadis'de Metruk'dur.

 

Ayrıyeten bu mevzuda - yani uyuyan veya başka birisinin arkasında namaz kılınacağına – Resûlullah s.a.v'den Buhari ve Müslim'de delilimiz vardır. Ki bunu, önceki bablarda zikrettik.

 

 

{ … Ebu Hureyre r.a'dan,şöyle dedi : Resûlullah s.a.v buyurdu ki : Sizden biriniz namaz kılacağında yüzü cihetine sütre edinmek için bir şeyler koysun. Eğer, koyacak bir şey bulamazsa, bir asa diksin. Eğer yanında asa'sı da yoksa, bir hat çizsin. Sonra önünden gelib geçenler ona zarar veremez. }

 

Bu Hadisi Ebu Davud (689) ve İbun Mace (943) ve Abdurrezzak (2286) ve Beyhaki (2/271) zayıf bir senedle rivayet etmişlerdir.

 

Bu rivayetin zayıf olmasının sebebi ise, senedde bulunan Ebu Umer İbnu Muhammed İbnu Haris ve dedesi vardır ki : İkisi de Hadis’de Mechul'dürler.

 

İbnu Kudame " El-Muharrer " isimli eserinde bu rivayetin senedi Muddarib'dir diyor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              DERLEYEN

 

                              TACUDDİN  EL-BAYBURDİ

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol