Kur'an ve Sünnet
   
 
  TERAVİH NAMAZI VE ONUN REKAT SAYISI

TERAVİH NAMAZI VE ONUN REKAT SAYISI

 

 

    Değerli Müslümanlar ! Teravih  ramazan ayına mahsus bir gece namazıdır.Bu namaz,Yatsı namazından sonra kılınan bir namazdır.

 

    Bu namaz kadın erkek her müslüman için nafile bir namazdır. Kılınmadığı takdirde herhangi bir cezayı ve kınamayı gerektirmeyen bir ibadettir.

 

    Bu namaz, tek başına kılınabildiği gibi cemaatla da kılınan bir namazdır. Peygamberimiz s.a.v cemaatla namaz kılmaya olan iştiyakına rağmen farz namazların dışında sadece teravih namazını cemaatla kılmış ve daha sonra bu namaz farz olur korkusuyla bunu cemaatle kılmayı terk etmiştir.

    Sevgili Peygamberimiz s.a.v bu namazın kılınmasını ümmetine tavsiye ve teşvik  ederek bir hadislerinde şöyle buyurmaktadır :

 “ Kim inanarak ve sevabını umarak Ramazan ibadetini yerine getirirse geçmiş günahları bağışlanır.”

                                                                                                     BUHARİ : 4.C.1863.S

  Buhari r.h teravih namazının önemine binaen bu hadisi ayrıyeten “ nafile olan  Ramazan Namazını kılmak imandandır ” başlığı ile açtığı bir babda zikret-miştir.

                                                                                                       BUHARİ : 1.C.190.S

   İslam toplumunda çok sevimli ve ruhlara ferahlık veren bu neşeli ibadetimiz ne yazık ki ülkemizde büyük bir tahribata uğramış ve ne rekat sayısı hususunda ve nede huşu ve huzur içerisinde kılma hususunda bu ibadetin sünnete uygun hiçbir tarafı kalmamıştır.

   Allah resulü s.a.v zamanında sekiz rekat olarak kılınan bu namaz sonraları yirmi’ye, otuza,hatta kırk’a kadar çıkarılmıştır.Sayıyı çoğalttıktan sonra da artık bunun hızlı hızlı kılınarak biran önce bitirilmesi için hızlanmışlardır. Hatta ve hatta bir takım cahil insanların yaptığı gibi ; bu namazı en erken kim bitirecek diye camiler arası yarışlar bile yapılmaktadır.

   Oysa ki insanlar sünnete uymayan ne kadar amel işlerse işlesinler bunun bir faidesini göremeyeceklerdir. Peygamberimiz s.a.v bir hadisi şeriflerinde şöyle buyurmaktadır :

“ Kim bir amel işler de o amel emrimize ve sünnetimize uygun olmazsa o yapılan şey merduttur – yani reddedilir – “

                                                                                                                                       MÜSLİM : 5.C.1718.N

 

 

   Değerli kardeşlerim ! Teravih namazı ilk olarak bir ramazan gecesinde, Sevgili Peygamberimiz s.a.v ve birkaç ashabı ile birlikte kılınmıştır. Ertesi gün bu iş duyulunca cemaat artmış ve yine teravih namazı beraber kılınmıştır. Üçüncü gece cemaat daha da çoğalmış yine Rasullüllah s.a.v hanesinden çıkıp teravih namazını ashabıyle beraber kılmışlardır.Ancak dördüncü gece cemaat mescide sığmayacak derecede çoğalınca Peygamberimiz yalnız yatsı namazını kıldırarak hanesine çekilmiş ve bu namaz için bir daha çıkmamıştır.Sabah olunca bu zamana kadar bekleyen cemaata namazdan sonra şöyle buyur-muşlardır :

“ Şu muhakkak ki Teravih için beklediğinizi biliyordum  fakat üzerinize farz olur da bu sefer edasından aciz kalırsınız diye korktum.”

                                                                                                                                                        BUHARİ : 4.C.1866.S                  

   O günden sonra herkes teravih namazını evinde veya mescidde kendi kendine kılmaya devam etmiştir.Ömer r.a devlet başkanlığı sırasında teravih namazı kılmadaki dağınıklığı görünce, bunu önlemek için cemaati bir imam arkasında  toplayıp tekrar cemaatla kılmanın daha hoş olacağını arkadaşlarına söylemiş ve ashabın ileri gelen hafızlarından U’bey İbn’i Kâ’bı imam tayin ederek teravih namazının cemaatla kılınmasını başlatmıştır.

   Ömer r.a halkın dini bir vecd ile namaz kıldıklarını görünce “ bu ne güzel bir adet oldu” diye de sevincini belirtmiştir.

                                                                                                                                                        BUHARİ : 4.C.1864.S                  

   Teravih namazı – biraz önce de zikredildiği gibi - resulullah s.a.v zamanında vardı. Birkaç gece de olsa bizzat Rasulüllah s.a.v’in beraberinde cemaatla kılınmıştı. Dolayısıyla Ömer r.a dinde olmayan birşeyi dine sokmamıştı. Ömer r.a nun “ bu ne güzel bir bid’at oldu ” sözündeki  bid’at ifadesi dinde olmayanı dine sokma anlamında değildir. Bu ifade ; kelimenin lugat manasındaki kulla-nılan “ yenilik “ anlamındadır.

   Yani ; “ cemaatla kılınmasının yeniden ihdas edilmiş olması ne kadar güzel oldu “ anlamındadır. Bunun da bir sakıncası yoktur. Çünkü Peygamber s.a.v farz olabilir endişesiyle bu ibadetin cemaatla kılınmasını terk etmiştir. Onun irtihalinden sonra artık böyle bir endişe de kalmamıştı. Dolayısıyla Teravih namazının tekrar cemaatla  kılınması şariin maksadına da aykırı değildi.

   Nitekim bilahire Ali r.a. da bu namazı teşvik etmiş ve “ Ömer mescidlerimizi teravihin feyziyle nurlandırdığı gibi Allah’da Ömer’in kabrini öyle nurlan-dırsın” diye dua ederek memnuniyetini belirtmiştir.

TERAVİH  NAMAZININ  REKAT  SAYISI

    Peygamber s.a.v gerek ramazanda ve gerekse sair gecelerde bir rivayette onbir, diğer bir rivayette ise onüç rek’attan fazla nafile namaz kılmamıştır.Bunun sekiz rekatı teravih,gerisi ise vitir’dir.

 

{ … Ebu Seleme,Aişe r.a ya :

-          Resulullah s.a.v’in ramazandaki gece namazı nasıl idi ? diye sordu.

Aişe r.a Şöyle dedi : Resulullah s.a.v ne ramazanda, nede ramazanın dışında onbir rekat üzerine ziyade eder değildi. Resulullah s.a.v evvela dört rekat kılardı.Artık o rekatların güzelliğinden ve uzunluğundan sorma ! Sonra dört rekat daha kılardı. Bunların da güzelliğinden ve uzunluğundan sorma ! Sonra da üç rekat kılardı…….}

BUHARİ : 4.1866.S  -  MÜSLİM : 2.738.N  -  EBU DAVUD : 2.1341.N   -  NESEİ : 4.1697.N   -   MUVATTA : 1.212.S 

{ …. Cabir İbn Abdillah r.a dan.Dedi ki : Resulullah s.a.v bize ramazan ayının  gecesinde sekiz rekat – teravih – ve bir de vitr namazı kıldırdı….. }

                             TABERANİ M.SAĞİR : 1.370.N  -  İBNİ HUZEYME  - İBNİ HİBBAN  -  EBU YA’LA  - FETHU’L BARİ

   Ömer zamanındaki cemaatla kılınan  teravihin kaç rek’at olduğu hakkında iki rivayet vardır:  Vekî’ın malik İbn Enes’den onun da yahya İbn Sa’d’dan rivayetine göre Ömer r.a görevli birisine cemaatına yirmi rek’at kıldırmasını emretmişti. Yalnız bu rivayet sahih değildir.

                                                                                                                       İBNİ EBİ ŞEYBE : MUSANNEF : 2 / 393

   Bu rivayetin senedinde bulunan Yahya b.Said Ömer b.Hattab’a yetişmiş değildir.Nitekim İbni Medeni : “ Onun Enes ten başka hiçbir sahabiden hadis işittiğini bilmiyorum “ demiştir.

                                                                                                                                        TEHZİBU’T TEHZİB : 11 / 223

     

 

 

 

 

 

                                                         TACUDDİN  EL- BAYBURDİ

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol