Kur'an ve Sünnet
   
 
  Malın ve Midesinin Kulu ve Kölesi Olanlar

Malın ve Midesinin Kulu ve Kölesi Olanlar

 

Mal istemede "ihtiras" gösterenlerin durumu da aynen böyledir.

Zira, "ihtiras" (aşırı mal istemek), istediği malın kulu yapar insanı. Bu mesele iki türlü vasfa sahiptir:

1 - Yiyecek, içecek, mesken, cinsi tatmin ve benzeri, bir insanın doğal ihtiyacı olan şeyler. Bir kimse bunları Allah (c.c)'tan ister, elde etmek için sadece O'ndan yardım beklerse, ihtiyacı olan bu şeyler insana basit ve tabii gelir. Adeta bindiği herhangi bir binek, yahut oturduğu bir iskemle gibi. Ve hatta hacetini giderdiği hela (yüz numara) gibi basit bir şeydir bütün ihtiyaçlar, onları Allah (c.c)'tan isteyen için.

Fakat o eşyaya, yahut ihtiyaçlara hırsla sarılan, onu elde etmek için her işi mubah sayan bir aşırı muhteris insan için bunlara malik olmamak, tabii ihtiyaçlarında kendi arzusunca tatmin bulmamak dehşetli bir azabdır. Hırsına mağlub olan insan, kendi nefsine istemediği bir bela geldiği zaman feryadı basar, şikayetleri ayyuka çıkar. Fakat kendisine hayır ve zenginlik isabet ederse cimrileşir ve kendisinde iyiliğe doğru herhangi bir hareket göremezsin.

2 - Kulun hiç de ihtiyacı olmayan, hayatını sürdürmesi için mutlak gerekli olmayan şeyler. Mesela, bir binek, yahut şatafatlı yatak yorgan, yahut haddinden fazla gösterişli bina, veya kullanacağından fazla ev eşyası gibi...

İnsanın, kalbini böyle şeylere meylettirmemesi gerekir. Çünkü kalbi bunlara bağlayan insan, bağlandığı eşyanın kulu kölesi olur. Hemen hemen her zaman. Allah (c.c)'tan başka destek aramak zorunda kalır. O zaman da Allah (c.c)'a kul olmanın ve tevekkülün bütün manası ve gerçeği yok olur gider.

Hatta Allah (c.c)'tan başkasını ihtiyaç gidermede güvenen bir insan, bir bakıma Allah (c.c)'tan başkasına kul köle olma girdabına yuvarlanır ve Allah (c.c)'tan başkasına kulluk (ibadet) ve tevekkül etmiş duruma düşer.

Böyle bir duruma düşmüş kimseler Allah Rasulü'nün şu sözlerine muhatab olurlar:

"Paranın kulu yüzüstü düşsün (sürünsün), helak olsun! Dinarın kulu yüzüstü düşsün (sürünsün) helak olsun. Saçaklı ve şatafatlı (gösterişli) elbiselerin kulu yüzüstü düşsün (sürünsün)! Mide kulu yüzüstü düşsün (sürünsün) helak olsun, yıkılsın baş aşağı olsun! Bir şerre uğrarsa kurtulmasın ki o, kendisine verildiği zaman razı olur, verilmezse kızar ve gazablanır." (Buhari, Cihad: 7; Rikak: 10; İbn Mace, Zühd: 8.)

Allah Rasulü'nün saydığı şeylere kalben meyleden (tevekkül etmiş) kişi, meylettiği o şeylerin kulu kölesi olmuştur. Bütün bunları Allah'tan istediği zaman, Allah isteğini karşılarsa razı olur, sevinir, fakat karşılamazsa kızar ve küser.


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol