NAMAZ KILARKEN ÖRTÜNÜLMESİ GEREKEN YERLER
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
{ … Amr b. Şuayb babası vasıtasıyla dedesinden Resulullah s.a.v’in şöyle dediğini rivayet etmiştir : “...... Göbekten diz kapağa kadar kısım erkeğin avret yeridir. }
Ahmed (6768) Ebu Davud (495-496) Dare kutni (1/230-231) Beyhaki (3/84) Hatib (2/287-et-Tarih) Albani (247-el-İrva)
OMUZLAR AÇIK OLARAK NAMAZ KILMANIN NEHYİ
{ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Nebi s.a.v bir kimsenin üzerinde sevb varken ondan bir kısmını omzuna dolamaksızın namaz kılmasını nehyetti. }
İbn Carud (171) Buhari (359-Ter:457) Müslim (516/277) Ebu Avane (2/16) Ebu Davud (626) Nesei (768) Darimi (1/318) İbni Huzeyme (765) Abdurrezzak (1375) Humeydi (964) Şafi : 1/89-el-Umm - Beyhaki (2/23 Ahmed (2/243-264) Albani (275-el- İrva)
AÇIKLAMA : Bilindiği gibi Sevb, kumaş demektir. Resulullah s.a.v’in zamanında rida ; belden üst kısmı örten kumaşa, izar ise ; belden aşağı kısmı örten kumaşa denirdi. Bu hadiste ifade edilen sevb, rida dediğimiz belden omuza kadar kısmı örten kumaştır ki ; sağ ucunu sol omuzun üstünden ve sol ucunu da sağ kolun altından geçirmek süretiyle önde bağlanarak veya omuz üzerinde dikenle tutturularak giyilirdi.
{ … Ebu Hureyre r.a şöyle dedi : Ben Resulullah s.a.v’in : Her kim bir tek kumaş içerisinde namaz kılacak olursa onun iki ucunu çaprazlamasına omzundan geçirsin, buyururken işittiğime şehadet ederim. }
Buhari (360-Ter:457) Abdurrezzak (1374) Beybaki (3287) Tahavi (1/381-el-Meani) Albani (6361-S. Cami)
KADININ NAMAZDAKİ TESETTÜRÜ
{ … İbni Mesud r.a dan Nebi s.a.v şöyle buyurdu : Kadın tamamen avrettir, dolayısıyla örtmesi gerekir. }
İbni Huzeyme (1685-1686) İbni Hibban (5598-el-İhsan) Tirmizi (1173) Tabarani (10115-8914-M.Kebir) Albani (273 -el-İrva)
{ … Aişe r.anha dan Resulullah s.a.v şöyle buyurdu : Allah, hayız görme çağına gelen bir kadının örtüsüz kıldığı namazını kabul etmez }
İbn Carud (173) Ebu Davud (641) Tirmizi (377) İbni Mace (655) İbni Huzeyme (775) İbni Hazm (3/219-el- Muhalla) Hakim (1/25 1) Beyhaki (2/233) Ahmed (6/218-259)
NAMAZ KILAN KİMSENİN KENDİSİNİ MEŞKUL EDECEK DESENLİ VE NAKIŞLI
ELBİSELERDEN VE NAMAZLIKLARDAN UZAK DURMASI GEREKİR
{ … Aişe r.a şöyle demiştir : Nebi s.a.v üzerinde desenleri bulunan bir hamisa içerisinde namaz kıldı. Namazda hamisanın desenlerine şöyle bir baktı. Namazdan çıkmca : Benim şu hamisamı Ebu Cehm‘e götürün ve bana Ebu Cehm‘in enbi-caniyesini getirin. Çünkü hamisa beni biraz önce namazda meşgul etti, buyur-du. }
Diğer bir rivayette ise : Ben namazda iken onun desenlerine bakıyordum, onun beni fitneye düşürmesinden korkarım,buyurdu. }
Buhari (373-Ter:469) Müslim (556/62) Ebu Davud (914) Nesei (770) Humeydi (172) İbni Mace (3550) İbni Hibban (2337-el-İhsan) İbni Huzeyme (928) Abdurrezzak (1389) Beyhaki (2/423) Ahmed (6/37-199) Beğavi (529-el-Mesabih)
Hamisa : desenli Şam kumaşından yapılma bir abadır.
Enbicaniye : ise nakış ve deseni olmayan kalın yün abaya denir.
İPEK GİYİNMEK ERKEKLERE HARAMDIR
{ … Ukbe b. Amir r.a şöyle demiştir : Nebi s.a.v’e bir ipek ferace hediye edilmişti. Onu giyip içinde namaz kıldı. Namazdan çıktıktan sonra, onu istemeyen, kerih gören bir kimse gibi, üzerinden şiddetle çıkardı ve : Bu muttakilere yaraşmaz, buyurdu. }
Buhari (375-Ter:471) Müslim (2075/23) Nesei (769) İbni Ebi Şeybe (6/7) İbni Hibban (5433-el-İhsan) Tabarani (17/759-M. Kebir) Tahavi (4/247-248-el-Meani) Beyhaki (2/422-423) Beğavi (525-eş-Şerh) Ahmed (4/149)
ERKEKLERİN ELBİSELERİNİ TOPUKTAN AŞAĞI UZATMALARI YASAKTIR
{ … İbni Mesud r.a şöyle dedi : Resulullah s.a.v’i işittim şöyle buyuruyordu : Kim namazda kibirlenerek izarını uzatırsa, - bu fiil - ne Allah’ın rızasına uygun bir helaldir ; ve ne de İhtirama layık bir iştir. }
Ebu Davud : 1.c.637. N - Albani : 6012 - S. Cami
TACUDDİN EL- BAYBURDİ
|