Kur'an ve Sünnet
   
 
  SÜT EMME İLE ALAKALI KONULAR.

SÜT  EMME  İLE  ALAKALI  KONULAR

 

{ … Aişe r.a şöyle dedi : Rasulullah s.a.v buyurdu ki : Doğumla haram olan şeyler, süt emmeyle de haram olur. }

 

Malik (2/607/15) Ebu Davud (2055) Nesei (3300) Tirmizi (1147) Darimi (2/156) Ahmed (6/44-51) Albani (6/283-İrva)

 

{ … Aişe r.a şöyle haber verdi : Rasulullah s.a.v Aişe’nin yanında iken, Aişe Hafsa’nın evinin önünde izin isteyen bir adamın sesini işitti. Aişe dedi ki : Ben : Ya Rasulallah ! ben onun Hafsa’nın süt amcası olduğunu biliyorum dedim. Aişe dedi ki : Ya Rasulallah ! 0, senin evine girmek isteyen bir adamdır, dedim. Rasulullah s.a.v de : Ben de onun Hafsa‘nın süt amcası  olan bir kimse olduğunu biliyorum , buyurdu. Aişe dedi ki : Benim süt amcam olan kimse hayatta olsaydı benim yanıma girebilecek miydi ? dedim. Rasulullah s.a.v : Evet girebilecekti. Çünkü süt, doğu-mun haram kıldığı her şeyi haram kılar,buyurdu. }

 

Buhari (2646-Ter:2435) Müslim : 4.c.1444/1.n - Malik (2/601) Nesei (3302) Darimi (2/156) İbn Carud (687) Beyhaki (7/159) Beğavi (2278) Ahmed (6/44-51-178) Albani (1876-İrva)

 

AÇIKLAMA : Bu hadislerde süt emmenin haramlığı nesebin haramlılığına benzetiliyor. Yani nesep sebebiyle kişiye kimler haramsa süt emmeyle de o kimseler haram oluyor. Şöyle ki, bir kimse bir kadını emse, emen kimseye, kadının kocası, babası, annesi, dedesi, büyük annesi, kardeşleri, halası, teyzesi, amcası, dayısı ; emilen kimsenin kendi nesep çocuğuna ise, sadece süt kardeşi haramdır, başka kimse haram değildir.

 

{ … İbni Abbas şöyle dedi : Nebi s.a.v Hamza’nın kızı hakkında : 0 bana helal olmaz. Nesepten dolayı haram olan sütten dolayı da haram olur. Hamza‘nın kızı, benim süt kardeşim Hamza‘nın kızıdır,buyurdu. }

 

Buhari (2645-Ter:2434) Müslim (1447/13) Nesei (3305) İbni Mace (1938) İbn Carud (693) Beyhaki (7/452) Ahmed (1/275)

 

{ … Ümmü Habibe r.anha  şöyle dedi : Ben : Ya Rasulallah ! Ebu Sufyan’ın kızı olan kız kardeşimi nikahlasan dedim. Rasulullah s.a.v : Sen gerçekten ister misin ? buyurdu. Ben de : Evet isterim. Çünkü senin için - ortaksız kalacak - tek eşin değilim. Ben hayırda kız kardeşimin bana ortak olmasını isterim dedim. Bunun üzerine Rasulullah s.a.v buyurdu ki : İyi bil ki, kız kardeşin bana helal olmaz. Ben de : Ya Rasulellah,vallahi biz senin, Ebu Seleme’nin kızı Dürre’yi nikahlamak istediğini aramızda konuşup duruyoruz dedim. Rasulullah : Ebu Seleme‘nin kızını’mı nikahlayacakmışım ? buyurdu. Ben : Evet dedim. Rasulullah s.a.v : Allah‘a yemin ederim ki, Ebu Seleme‘nin kızı benim vesayet ve terbiyem altında üvey kızım olmasa bile yine bana nikahı sahih olmaz. Çünkü o benim süt kardeşimin kızıdır... Beni ve onun babası Ebu Seleme‘yi Süveybe adlı kadın emzirmiştir. Bir daha bana kızlarınızı ve kız kardeşlerinizi teklif etmeyin, buyurdu.

 

Ravi Urve şöyle dedi : Süveybe, Ebu Leheb’in Rasulullah’ın doğduğunu müj- delediğinde hürriyetine kavuşturduğu kadındır.

 

Buhari (5372-Ter:5473) Müslim (1449/15) Ebu Davud (2056) Nesei (3285) İbni Mace (1939) İbni Hibban (4111) Tabarani (23/412-M. Kebir) Beyhaki (7/162) Beğavi (2282) Ahmed (6/291)

SÜTÜN MEYDANA GELMESİNE SEBEB OLAN ERKEKTEN DOLAYI SÜT HARAMLILIĞI

 

{ … Aişe r.anha şöyle dedi : Hicap hükmü indikten sonra Ebu’l-Kuays’ın kardeşi Eflah bana ziyarete gelip yanıma girmek için izin istedi. Ben : Bu hususta Nebi s.a.v den izin isteyinceye kadar ona izin vermem. Çünkü beni Eflah’ın kardeşi Ebu’l-Kuays em- zirmedi, aksine onun karısı beni emzirdi, dedim. Müteakiben Nebi  s.a.v yanıma girdi. Ben ona : Ya Rasulallah, Ebu’l-Kuays’ın kardeşi Eflah gelip – içeri girmek için - benden izin istedi. Ben de senden izin almadan ona izin vermekten çekindim dedi. Nebi s.a.v buyurdu ki : Süt amcana izin vermekten seni men eden nedir ? Ben : Ya Rasulallah, beni emziren erkek değildir, beni Ebu’l-Kuays’ın karısı emzirdi, dedim. Rasulullah : Ona izin ver, çünkü o senin amcandır, sağ elin topraklansın, buyur-du. }

        Ravi Urve dedi ki : Rasulullah’ın söylediği şu : “ Ona izin ver, çünkü o senin amcandır “  sözünden dolayı, Aişe : Nesep yönünden haram kıldıklarınızı süt emme- den dolayı da haram kılınız, derdi.

 

Buhari (4796-Ter:4680) Müslim (1445/3) Malik (2/601) Ebu Davud (2057) Nesei (3317) Tirmizi (1148) Darimi (2/156) İbni Mace (1948) İbni Ebi Şeybe (3/387) İbn Carud (692) Tayalisi (1434) Beyhaki (7/452) Ahmed (6/33) Albani (1793-İrva)

 

 

SÜT  KARDEŞLİĞİNİ  GEREKTİREN  EMME  ADETİ

 

 

{   Ümmü’l - Fadl r.anha şöyle dedi : Amir oğullarından bir adam : Ey Allah’ın Nebisi ! Bir tek emme haram eder mi ? dedi. Rasulullah s.a.v : Hayır haram etmez, buyurdu. }

Müslim (145 1/19) Dare kutni (4/175/12)

 

{ … Aişe r.anha şöyle dedi : Rasulullah s.a.v buyurdu ki : Bir kere, iki kere emmek kişiyi başkasına haram kılmaz. }

 

Müslim (1450/17) Ebu Davud (2063) Nesei (3310) Timıizi (1150) İbni Mace (1941) Dare kutni (4/80/29) Beyhaki (7/454) Ahmed (6/31-95-216) Albani (2148-İrva)

 

 

{ … Ümmü’l Fadl r.anha şöyle dedi : Allah’ın Nebi’si benim evimde iken yanına bir bedevi girdi ve : Ey Allah’ın Nebisi ! Benim bir karım vardı. Ben onun üstüne başka bir kadınla daha evlendim. İlk karım, ikinci karımdan için onu bir veya iki kere emzirmiş olduğunu iddia etti, dedi. Bunun üzerine Allah’ın Nebisi s.a.v : Bir kere veye iki kere memeyi sormak haram etmez, buyurdu...... }

 

Müslim (1451/18) Darimi (2/157) İbni Mace (1940) Dare kutni (4/180/27) Beyhaki (7/455) Ahmed (6/339) Albani (2149- İrva)

 

 

{ … Aişe r.anha şöyle dedi : Kur’an’dan indirilenler içinde - nikahı - haram kılıcı olarak bilinen on kere emme vardı. Sonra bunlar beş malum emme ile nesh olundular.- Kendilerine nesh haberi ulaşmayan bazı muhitlerde - bunlar hala Kur’an’dan olmak üzere okunurken Rasulullah s.a.v vefat etti. }

 

Müslim (1452/24) Malik (2/608) Ebu Davud (2062) Nesei (3307) Tirmizi (1150) Darimi (2/157) Beyhaki (7/454)

HARAM  KILAN  EMME  ANCAK  AÇLIKTANDIR

 

 { … Aişe r.anha şöyle tahdis etti : Aişe’nin yanında bir adam varken Nebi  s.a.v içeri girdi. Nebi sanki bunu hoş görmüyor gibi bir hareket yaptı. Bunun üzerine Aişe : Bu benim süt kardeşimdir, dedi. Nebi s.a.v : Süt kardeşlerinizin kim olduğuna iyi dikkat edin. Çünkü süt kardeşliği ancak açlığı gidermek için - emilme netice-sinde – gerçekleşir, buyurdu. }

 

Buhari (5102-Ter:5194) Müslim (1455/32) Ebu Davud (2058) Nesei (3312) Darimi (2/158) Tayalisi (1412) İbn Carud (691) Said b. Mensur (964) Beyhaki (7/456) Beğavi (2285) Ahmed (6/94-138)

 

EMZİREN  KADININ  ŞAHİTLİĞİ

 

{ … Ukbe b. el-Haris şöyle dedi : Ben bir kadınla evlendim. - 0 Ummü Yahya binti İhab et-Temimi’dir - Akabinde bize siyah bir köle – kadın - geldi ve : Ben sizin ikinizi de emzirdim, dedi. Bunun üzerine ben Nebi s.a.v’e gittim ve : Ben falanın kızı falanca ile evlendim, akabinde bize bir siyah kadın gelip bana hitaben : Ben sizin ikinizi de emzirdim dedi. Bu kadın sözün de yalancıdır dedim. Nebi s.a.v benden yüzünü başka bir tarafa çevirdi. Ben Nebi’nin yüzü cihetine geldim ve : 0 kadın yalancıdır dedim. Nebi s.a.v : 0 siyah kadın her ikinizi emzirdiğini söylediği halde, evlendiğin bu kadınla nasıl yaparsın ? Bu kadını bırak, buyurdu..... }

 

Buhari (5104-Ter:5196) Ebu Davud (3603-3604) Nesei (3330) Tirmizi (1101) Dare kutni (4/176-177) Beyhaki (7/463) Ahmed (4/7) Albani (2154-İrva)

 

BÜYÜK  KİMSENİN  EMMESİ

 

 { … Aişe r.a şöyle dedi : Ebu Huzeyfe’nin azatlısı Salim, Ebu Huzeyfe ve ailesi ile beraber onların evlerinde bulunuyordu. Ebu Huzeyfe’nin eşi Nebi s.a.v’e gelip : Salim erkeklerin baliğ olduğu erkekliğe ulaştı ve onların düşündüğünü de düşünüyor artık. Aynı zamanda kendisi bizim yanımıza da girip çıkıyor. Ben ise, - kocam - Ebu Huzeyfe’nin gönlünde bu girip çıkmadan dolayı bir isteksizlik olduğunu zannediyorum dedi. Nebi  s.a.v Ebu Huzeyfe’nin karısına : Salim‘i sütünden emzir, sen ona haram olursun ve Ebu Huzeyfe‘nin gönlündeki hissettiği şey de gider, buyurdu. Bunun üzerine kadın dönüp gitti ve sonra : Ben ona sütümden emzirdim. Ebu Huzeyfe’nin nefsindeki düşünce gitti dedi. }

 

 Müslim (1453/27) İbni Mace (1943) Ahmed (6/255)

 

AÇIKLAMA : Salim b. Ubeyd Ebu Huzeyfe’nin eşi Sehle’nin kölesi idi. Kadın onu azat edince Ebu Huzeyfe onu evlat edindi. Salim böylece Ebu Huzeyfe ve eşi Sehle nin himayesinde kendi çocukları gibi büyüdü. Allah’ın : { Onları babalarına nisbet ederek çağırın. Bu, Allah’ın indinde daha adaletlidir… } ayeti inince oğulluk durumu hükümsüz kaldı. Fakat Salim’in yaşının küçük olması sebebiyle onların yanına girip çıkmakta devam etti. Nihayet Salim buluğ çağına erişince Ebu Huzeyfe ile karısı Salim’in yanlarına girip çıkmasından dolayı gönüllerinde bir sıkıntı hissettiler. Buna rağmen küçüklükten beri kendi yanlarında büyümesi sebebiyle de onu evlerine girmekten men edemediler. İşte böyle bir durumda iken Ebu Huzeyfe’nin eşi Sehle Rasulullah’a geldi ve durumu ona arz etti. Rasulullah s.a.v de ona yukardaki hadiste zikredilen “ Salim‘i sütünden emzir, sen ona haram olursun ve Ebu Huzeyfe‘nin gönlündeki hissettiği şey de gider “  şeklinde emretti. Bazı alimler: Hadiste zik-redilen Rasulullah’ın : “ Salim‘e sütünden emzir ifadesi…, sen sütünü bir kaba sağ ve o sütü bu şekilde Salime içir anlamındadır demişlerdir. Bu tefsire aynı mevzuda rivayet edilen : Sehle’nin : Büyük bir delikanlı olan Salim’i ben nasıl emzireyim dediği ve bunun üzerine Rasulullah s.a.v de tebessüm ederek : Ben onun koca bir deli-kanlı olduğunu elbette biliyorum – sütünü ona bir şekilde içir - buyurduğu şek-lindeki hadis de delalet eder.

Müslim (1453/26) Nesei (3320) İbni Mace (1943)

 

    Hatta Ümmü Seleme r.anha dan gelen şu rivayetin üzerinde dikkatli bir şekide durulur ise,buradan da Salim’in direk olarak memeden değil de ona bir kaba sağılarak sütün verildiği anlaşılacaktır. Çünkü burada anlatıldığı şekilde ; bu süt emme normal bir süt emme şekli olsaydı nebi s.a.v’in diğer hanımları bunu normal karşılarlardı.

 

{ … Ümmü Seleme r.anha şöyle dedi : Nebi’nin diğer eşleri bu şekil bir süt emme ile kendi huzurlarına hiç kimsenin girmesini kabul etmediler ve Aişe’ye : Vallahi biz bunu Rasulullah’ın Salim’e has olmak üzere Sehle’ye verdiği bir ruhsattan başka bir şey olduğunu görmüyoruz. Dolayısıyla bu gibi bir süt emme ile bizim yanımıza hiç kimse giremez ve bizi göremez, dediler. }

Müslim (1454/31)

 

{ … Ümmü Seleme’nin kızı Zeynep şöyle dedi : Ümmü Seleme, Aişe’ye : Buluğ çağına yakınlaşmış oğlan senin yanma giriyor ki ben o çağdaki oğlanın benim yanıma girmesinden memnun olmam dedi. Bunun üzerine Aişe şöyle dedi : Rasu-lullah da senin için güzel örnek yok mu ? Huzeyfe’nin karısı : Ya Rasulellah ! Salim benim yanıma girip çıkıyor. 0 - buluğ çağına ermiş - bir erkek olmuştur artık.Ebu Huzeyfe’nin nefsinde de bu giriş çıkıştan dolayı bir şey vardır dedi. Rasulullah s.a.v de : Onun senin yanına girmesi için onu emzir, buyurdu. }

 

Müslim (1453/29) Ebu Davud (2061) Nesei (3324-3325) İbni Mace (1947) Beyhaki (7/460) Ahmed (6/312) Albani (2152-İrva)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     DERLEYEN

 

                                        TACUDDİN  EL- BAYBURDİ

 


Facebook beğen
 
Kur.an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
 
Kur'an ve Sünnet
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol